معاون اول رییس جمهور ضمن تاکید بر فاصله بین فرهنگ سیاسی و گفتگو گفت: علت ورود فساد به سیستم ما غایب بدن رسانه ها در صحنه است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور امروز در نخستین جشن فارغ التحصیلی ادوار دانشکده خبر گفت: امیدواریم دولت با کمک دانش آموختگان بتواند مشکلات پیش روی این قشر را برطرف و مسیر فعالیت مهمی که بر دوش دارد را هموار کند.

وی افزود: دانشکده خبر بنا به ویژگی های برجسته و تاثیر بر عرصه حرفه‌ای کشور، نهاد واسط، حوزه آکادمیک و حرفه ای است.

جهانگیری بیان کرد: کشور ما با مسایلی رو به رو است که سابقه طولانی در سطح بین المللی، اقتصادی، اجتماعی و خصوصا آسیب‌های اجتماعی دارد که یقینا بدون تفاهم قابل حل نیست، لذا نیازمند مکان‌ها و امکاناتی برای گفت‌وگو بر سر مسایل هستیم.

وی اظهار داشت: تقریبا همه مسایل از سیاست گرفته تا اجتماعی و اقتصادی، همه رسانه‌ای شده اند این به دلیل تاثیر فراوان آنها است.

جهانگیری با اشاره به اینکه میدان اصلی قدرت، افکار عمومی است، بیان کرد: رسانه‌ها از هر نوع سنتی، رادیو، تلویزیون و غیره تنها با حرکت به سمت ارتباطات است که می توانند در خدمت توسعه کشور باشند.

وی تاکید کرد: رسانه باید محل گفتگو و شنیدن باشد نه محل ایجاد جنگ روانی علیه بخشهای دیگر. 

معاون اول رییس جمهور با توجه به نقش تعیین کننده دولت در تصمیم گیری‌ها، توسعه کشور و زندگی مردم، افزود: دولت برحسب این وظیفه به دنبال پاسخگویی به افکار عمومی،حقیقت یابی، شفافیت و آگاهی است و میخواهد نظام اطلاع رسانی عقلانی بر رسانه ها حاکم شود.

جهانگیری با اشاره به انتقادپذیری زیاد دولت و استقبال آن از جریان آزاد اطلاعات و فضای نقد، گفت: قراردادهای نفتی یکی از نمونه های مهمی بود که دولت به انتقادات جامعه نشان داد.

وی ادامه داد: مهر 94 در دولت مصوبه ای مبنی بر اینکه قراردادهای نفتی از حد اصولی تبعیت کند تصویب شد که تکلیفی را بر دوش وزارت نفت در هنگام انعقاد قراردادها بخصوص با خارجی‌ها گذاشت.

جهانگیری گفت: از آنجاکه برای این مسئله نقدهایی مطرح شد تصمیم گرفتیم صاحب نظران نظراتشان را به صورت مکتوب بفرستند و ساعتها برای آن جلسه گذاشتیم تا اینکه قرار به بررسی این مصوبه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاوتی و تشکیل کارگروهی شد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به تصویب این مصوبه ابتدا در ستاد فرماندهی و سپس در هیات دولت عنوان کرد: هر چند که تاخیر در اجرای این مصوبه خسارات زیادی را وارد کرد اما در هفته گذشته با بیش از 150 مورد اصلاح ابلاغ شد، لذا تا جایی که نظر منتقدان مانع اجرای قراردادها نمی شد به آنها احترام گذاشتیم.

جهانگیری بیان کرد: همانطور که زبان مخالفان و منتقدان تند و باز است کاش دولت هم می توانست در حد آنها هر سخنی که میخواهد بگوید.

معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد:‌جامعه ما به شدت نیازمند ارتباط،‌گفتگو،‌اعتدال و امید است . منافع ملی کشور ایجاب میکند که رسانه‌ها در این مسیر حرکت کرده و بذر کینه، یاس و تهمت را نکارند. 

وی افزود: تقویت گفتگو و ارتباط دستگاه‌ها با نخبگان و گروه‌های سیاسی اجتماعی مختلف در رسانه‌ها و توجه به اطلاع رسانی از ضرورت‌های ملی کشور است که دولت نیز باید در این زمینه پیش قدم باشد. 

جهانگیری اعلام کرد:‌نیاز اساسی نظام و جامعه ما این است که سیاستگذاران و فعالان حوزه رسانه بتوانند فضایی بسازند که چند عنصر در آن دخیل باشد. آگاه کردن نه سر در گم کردن، اطلاع رسانی کردن، شفاف سازی نه سیاه نمایی علیه مسائل کشور، گسترش فرهنگ نقل، گفتگو کردن و دعوت به زبان آوری جامعه. 

معاون اول رییس جمهور ضمن تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید به دفاع از حقوق، ارزش و آرمان ملت اصرار کنند، اعلام کرد: اصرار بر مبارزه با فساد در همه زمینه‌ها باید مورد حمایت قرار گیرد چرا که برخی از مشکلات کشور نتیجه قانون گریزی‌های شکل گرفته بود.

وی افزود: قوای سه گانه نباید در حوزه قانونی یکدیگر دخالت کنند و اگر چنین باشد احترام به قانون نگذاشته‌ایم و دولت، مجلس و در نهایت نظام جمهوری اسلامی مقتدر نخواهیم داشت. 

جهانگیری عنوان کرد:‌ علت ورود فساد به سیستم ما و گسترش آن همین غیبت رسانه‌ها در صحنه بود، مبارزه با فساد نباید آلوده به مسائل سیاسی شود در واقع اگر قرار به برخورد با مفسد است باید در همه سطوح برخورد صورت گیرد. 

معاون اول رییس جمهور بیان کرد: شبکه‌های مجازی و اجتماعی فرصتی بسیار خوب جهت شفافیت، نظارت و دسترسی بیشتر و آسان تر به جریان اطلاعات است اما در عین حال قدرت این شبکه‌ها مسئولیت اخلاقی و حرفه‌ای را بیش از پیش می‌کند. 

وی با بیان اینکه در این شبکه‌ها مرز بین حریم خصوصی و حوزه عمومی از بین رفته است؛ یادآور شد: مسئولیت اخلاقی و حرفه‌ای در حوزه مجازی باید بیشتر از قبل باشد و ضمن دقت در آثار و پیامدهای اخبار منتشره، حریم‌های قانونی رعایت شود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار