چگونه بر نگرانی غلبه کنیم؟

نگرانی يك حالت ذهنی و درونی است كه با نشانه‌های مختلفی مانند لرزش دست و صدا، سرخ شدن چهره، دلشوره و بي‌قراری، كم اشتهايی و... همراه است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نگرانی یك حالت ذهنی و درونی است كه با نشانه‌های مختلفی مانند لرزش دست و صدا، سرخ شدن چهره، دلشوره و بی‌قراری، كم اشتهایی و... همراه است. معمولا نگرانی به خاطر مسائلی است كه ممكن است در آینده اتفاق بیفتد و فرد كنترلی روی آنها ندارد. نگرانی اغلب توام با نوعی ترس و اضطراب است مثل مادری كه نگران این است كه كودكش بیمار شود یا فردی كه نگران است شغلش را از دست بدهد.

غلبه بر نگرانی‌ها

 نگرانی باعث می‌شود، فرد عملكرد مناسبی در زمان حال نداشته باشد و بر كیفیت زندگی اكنون افراد تاثیر مخرب دارد و منجر به عدم لذت بردن از زندگی می‌شود. البته نگرانی جزئی از زندگی روزمره است و كمی نگرانی برای زندگی مفید است و باعث داشتن انگیزه و هدف در زندگی می‌شود و تلاش فرد را جهت بهبود كیفیت زندگی افزایش می‌دهد. به‌طور مثال مادری كه نگران سلامت فرزند خویش است و این امر باعث می‌شود، برنامه‌ای مناسب برای تغذیه و بهداشت كودك خویش داشته باشد. یا فردی كه نگران از دست دادن شغلش است و این نگرانی باعث می‌شود روابط خود را در محیط كار بهبود بخشد و درصدد كسب مهارت‌های بیشتری باشد. اما نگرانی زیاد ممكن است احساسی از ناامیدی و نا كامی ایجاد كند، زندگی را مختل كند و منجر به بیماری شود. حال ببینیم چگونه می‌توان نگرانی را از خود دور كرد.

برای همان روز زندگی كنید

در هر لحظه از زندگی مطمئن شوید دیواری محكم در برابر گذشته بنا كرده‌اید. همچنین مطمئن شوید در ذهن خود پرده‌ای ضخیم و محكم به روی آینده و روزهایی كه هنوز نیامده‌اند كشیده‌اید. بگذارید گذشته‌ها در گذشته باقی بماند. حسرت‌های گذشته و نگرانی و استرس برای آینده حاصلی جز توقف ندارد. درهای آینده و گذشته را ببندید و در زمان حال باشید. آینده یعنی حالا. آینده‌ای وجود ندارد. امروز روز زندگی است. كسی كه نگران آینده است و به آینده با ترس و نگرانی نگاه می‌كند بیهوده انرژی صرف می‌كند و برای خود لحظات تلخ و ناگواری به وجود می‌آورد. درهای آینده و گذشته را ببندید و مشكلات را به خداوند بسپارید و از گذشته‌ها فقط بر روی تجربه‌های سودمند آن تمركز كنید و عادت سودمند هر روز را در همان روز زندگی كردن را در خود پرورش دهید. البته این به این منظور نیست كه برای آینده آماده نشویم بلكه بهترین راه برای ساختن آینده این است كه در زمان حال زندگی كنیم و همه توان و انرژی خود را صرف انجام كارهای امروزمان كنیم و آنها را به بهترین نحو انجام دهیم. این تنها راه ممكن و عملی برای ساختن آینده است.

بالاتر از سیاهی رنگی نیست

بدترین وضعیتی كه ممكن است اتفاق بیفتد را تصور كنید. از خود بپرسید اگر نتوانم مشكلم را حل كنم، بدترین وضعی كه ممكن است اتفاق بیفتد چیست ؟ این یكی از بهترین راه‌هایی است كه درباره از بین بردن نگرانی وجود دارد. دستورالعملی سریع و معجزه آسا. بدون ترس و صادقانه وضعیتی كه برایتان پیش آمده را بررسی كنید و بدترین وضعیت كه در صورت شكست و ناكامی ممكن است رخ بدهد را تصور كنید. گاهی خواهید دید كه بدترین وضعیت آنقدر‌ها هم كه شما فكر می‌كنید نگران‌كننده نیست.

بدترین موقعیت را تجسم كنید

خود را برای پذیرش بدترین موقعیت متقاعد كنید. پس از آنكه در ذهن خود بدترین وضعیتی كه ممكن است رخ بدهد را تصور كنید، سعی كنید خود را برای پذیرش آن متقاعد كنید. به خود بگویید اگر چنین وضعی پیش بیاید چه صدمه‌ای به من وارد خواهد آمد و چه چیزهایی را از دست خواهم داد؟ پس از تشخیص بدترین وضعیت و متقاعد كردن خود برای پذیرفتن آن، آرامش ذهنی عجیبی را در خود احساس خواهید كرد. آرامش ذهن حاصل پذیرش بدترین وضعیت و مقدمه‌ای برای تفكر و به دست آوردن راه‌حل مناسب است. آرامش ذهن از لحاظ روانی انرژی عظیمی آزاد می‌كند. وقتی بدترین وضعیت را بپذیریم دیگر چیزی برای از دست دادن نداریم و خود به خود هر آنچه به دست آوریم منفعت است. حال با كسب آرامش به مرحله بعدی قدم بگذارید.

راهكارهای مناسب پیدا كنید

بر اساس بدترین وضعیتی كه ممكن است اتفاق بیفتد راه كارهای مناسبی پیدا كرده و آنها را برسی كنید. از میان چندین راه‌حل مناسب‌ترین آن را انتخاب كرده و عملی‌سازید. این یعنی بهبود و موفقیت در بدترین شرایط. هنگامی كه به راه‌حل‌های مختلف فكر می‌كنید نكات جدید و قابل اجرایی به ذهن شما خطور می‌كند كه از میان آنها حتما راه‌حل مناسبی را پیدا خواهید كرد. سعی كنید راه‌ها و ابزارهایی را انتخاب كنید به وسیله آن از صدمات احتمالی بتوان جلوگیری كرد.

نگرانی‌های خطرناك

به خاطر داشته باشید نگرانی چه پیامدهای سنگینی را در بر خواهد داشت. نگرانی انسان را عصبی و برانگیخته می‌كند و روی سیستم عصبی و گوارشی اثر می‌گذارد و ممكن است باعث زخم معده بشود. به یاد داشته باشید، شما از آنچه می‌خورید بیمار نمی‌شوید، بلكه ازآنچه شما را می‌خورد بیمار و ناتوان می‌شوید. نگرانی می‌تواند قوی‌ترین آدم‌ها را از پای در آورد. اگر دوست دارید سلامت زندگی كنید و عمر طولانی داشته باشید، از زندگی خود لذت ببرید و آرامش درونی خود را حفظ كرده و بر نگرانی‌های خود غلبه كنید.

منبع: روزنامه آرمان
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار