هنر بخش مهمی از فرهنگ است و کتاب از مهمترین ابزارهای اعتلای فرهنگ و هنر است.

مهدی آذرسینا نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص فرهنگ و ارتباط آن با هنر و رفتار انسان‌ها گفت: رفتار درست و سنجیده مردم حاصل فهم و حد شناخت افراد جامعه از مفهوم هستی و انسان و رسیدن به حیات معقول است. مشخصه‌های ظریف رفتاری، ارزش‌های مطرح برای مردم و سنتها و آداب مرسوم و تکرار شونده، سازنده فرهنگ اجتماع هستند.

وی افزود: رفتار خود بخشی از فرهنگ است و فرهنگ با تاثیر گرفتن از برنامه‌ریزی‌ها، توصیه‌ها و ترویج اندیشه‌های فرهیختگان قوم شکل می‌گیرد. زنگار‌هایش زدوده می‌شود و صاف‌تر، مطبوع‌تر و ماندگار می‌شود. بخش مهمی از فرهنگ و بهتر بگویم تمام فرهنگ، نشانه‌ها و عطر و بویی از هنر را با خود دارد. هنر خوی و منش انسانها را از باریکترین نشانه های کردار و رفتار تا سخت ترین اراده ها و تصمیم گیری ها تحت تاثیر قرار می‌دهد.  

وی در ارتباط با جایگاه کتاب در اعتلای فرهنگ بیان کرد: تمام این تلقین ها و آموزه‌های لازم برای اعتلای فرهنگی، به دست اندیشمندان مردم حاصل می‌شود. کتاب از مهمترین ابزارهاست که در این تعیین مسیر و در این تلقین درس اهل نظر، جایگاه غیرقابل انکاری دارد. باز می‌رسیم به اینکه هیچ فعالیتی بدون بهره گرفتن از زبان و بیان و نشانه های هنری تاثیر دلخواه را نخواهد داشت. نهایتا نوشتن و کتاب در مرحله نخست، آرایه هنری است. 

آذر سینا در پایان اظهار داشت: غیر از هنر که پوشش اصلی هر نوشته است ، ژرفا و عمق معنی و تازگی ذهن نویسنده و سخنی نو داشتن هم از ضرورت های تاثیر گذاری و مقبول طبع شدن کتاب خواهد بود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار