هدف و انتظار بسياري از مطالعه گران دستيابي به فكر نو و تازگي ذهن نويسنده است به همين جهت بايد آن ها ذهني بديع و بكر داشته باشند.

مهدي آذرسينا نويسنده و موسيقدان معاصر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: والدين عامل موثري براي افزايش سرانه مطالعه هستند، به طور ظاهر هنگاميكه والدين به مطالعه مي پردازند اين امر سبب ايجاد كنجكاوي در كودكان شده و موجبات گرايش به مطالعه را در آنان فراهم مي آورد.
آذرسينا در رابطه با تاثيرات نظام آموزشي در افزايش سطح مطالعه گفت: فكر و عملكرد مسئولان و نهادهاي آ‌موزشي و فرهنگي در اين راستا بسيار تاثيرگذار است به طوريكه با برقراري روش هاي دروني كردن مطالعه آموزش آن به دانش آموزان كمك مي كند.
وي در رابطه با گراني كاغذ و تاثير آن بر كاهش مطالعه اظهار كرد: گراني كاغذ عامل مستقيم گراني كتاب محسوب مي شود ولي اين امر علت اصلي پايين بودن سطح مطالعه نيست.
وي ادامه داد: اگر افراد به موضوع مطالعه گرايش واقعي داشته باشند و آن را يك نياز بدانند با وجود گراني باز هم آن را تهيه مي‌كنند پس تمامي اين مسائل بهانه اي بيش نيست.
مهدي آذرسينا افزود: ضمن موضوعات مذكور موضوع اصلي ديگري وجود دارد كه مانع پيشرفت و افزايش مطالعه است.
وي ادامه داد: مطالعه گران واقعي در كتاب ها چيز تازه اي براي خواندن نمي‌يابند و ناشران نيز از انتشار كتابهايي كه فاقد تازگي ذهن نويسنده است استقبال چنداني نمي كنند.
نويسنده و موسيقيدان معاصر در اين رابطه گفت: خيلي از مطالعه گران هدفشان دستيابي به فكر و تازگي ذهن نويسنده است و انتظار و اعتقادشان بر اين است كه يك كتاب را بايد ذهن بديع و بكري پرورده باشد.
وي ادامه داد: وقتي كه ذهني كهنه شد ديگر ارزش چنداني براي خواندن ندارد.
*حمايت مسئولين و نهادهاي فرهنگي عامل پيشرفت نويسندگان و افزايش مطالعه مي شود
آذرسينا در رابطه با راهكارهاي پيشرفت و افزايش مطالعه گفت: سه عامل در اين راستا تاثيرگذار است.
وي ادامه داد: اولين عامل اين است كه جامعه به گونه اي باشد كه افراد امكان انتشار افكار خوب و درست و عقلاني را داشته باشند. دوم  اينكه مقامات مسئولان و نهادهاي فرهنگي به صورت واقعي از نويسندگان و فكرهاي نو آنها در چارچوب عقلاني حمايت كنند.
آذرسينا عنوان كرد: سومين مساله نيز خانواده، نظام آموزشي، رسانه ها و خبرگزاري ها و واحدهاي فرهنگي و تبليغاتي است كه هر يك به نوع خود بايد تاثيرات مثبت مطالعه را به افراد القا كنند./ي2

برچسب ها: نویسنده ، آذرسینا ، مطالعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.