نسخه کامل قرآن ۱۱ سطری سده ۱۲ هجری قمری ،از طرف ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شده و در آن نگهداری می‌شود.

اهدای قرآن نفیس به کتابخانه آستان قدس رضوی   به گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد معاون اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این قرآن در اردیبهشت‌ سال 81  به گنجینه آستان قدس رضوی اهدا شد و در این قرآن ۱۱ سطری، حروف اول سطر یک ، با اول سطر ۱۱،سطر دوم با اول سطر 10، سوم با ۹، چهارم با هشتم ، پنجم با هفتم آن یکسان است که نظم ایجاد شده در صفحات امتیازی فوق‌العاده برای این قرآن محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدحسن نوری‌نیا افزود: تعداد سطرها در متن، ۱۱ سطر و در ترجمه، ۴۵ سطر و رنگ کاغذ، حنایی و نوع مرکب متن آن نیز مشکی است، همچنین نوع صفحه‌پردازی ،دفتری ـ چلیپایی بر روی کار دیده می‌شود.

وی گفت: تعداد و اندازه اوراق را به ترتیب ۴۰ و ۴۱ در 26 ونیم سانتیمتر و اندازه نوشته‌ها ۳۵ در ۲۲ سانتی‌متر است و قطع و اندازه کتاب، رحلی کوچک به ابعاد 41 ونیم در 26 ونیم  سانتی‌متر می باشد.

حجت‌الاسلام نوری‌نیا افزود: پس از ۱۲ برگ، سوره فاتحه الکتاب و سوره بقره، هر یک دارای کتیبه بازوبندی صدر و ذیل و حاشیه قلمدانی و حاشیه دوم نیم ترنج با گل‌های ریز الوان، بین‌السطور صفحات زراندازی مضرس و در صفحه بعدی تشعیرسازی حاشیه با گل‌ها و خوشه‌های زرین، جداول مطلا، تحریر،لاجورد و از میان پوست به مثلث گل‌های زرین و منقش ترسیم شده است.

معاون اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: اسامی سور، با شنگرف، سرفصل‌های آیات در حاشیه تفسیری به خط نسخ و با شنگرف، فصول آیات گوی زرّین دارد و دو سوره فلق و ناس نیز دارای کتیبه و حاشیه ی از میان پیوسته به ترنج زریّن است و فواصل آیات با گوی زرّین، سرلوح کتیبه و سرسوره‌ها به شنگرف مزیّن شده‌اند.
 
 انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.