رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، کم توجهی به کشاورزان را عامل مهاجرت روستائیان به شهرها و گسترش حاشیه نشینی عنوان کرد.

کم توجهی به بخش کشاورزی، عامل مهم مهاجرت روستائیان استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،مجتبی مزروعی در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک ایام دهه کرامت و روز خبرنگار، از رفع مشکل گرانی محصولات کشاورزی و دامی مانند گوشت، مرغ، شکر و سیب‌زمینی خبر داد و گفت: در خراسان رضوی اکنون تمامی محصولات با قیمت متعارف و متعادل در اختیار مردم قرار دارد.

وی افزود: هر جا که دولت به بخش کشاورزی توجه کرده تز مهاجرت روستائیان به شهرها کاسته شده و این امر در شهرهایی که از پتانسیل کشاورزی خوبی برخوردار بوده و الگوی کشت مطلوبی داشتند کمتر رخ داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: میزان صادرات دام استان از ابتدای پارسال تاکنون، خاطرنشان کرد: میزان صادرات دام استان از سال گذشته تاکنون 28 هزار رأس دام، به میزان 6 هزار و 600 تن بوده است که در سال گذشته 17 هزار رأس دام و به میزان 3 هزار و 600 تن صادر و از ابتدای سال تاکنون نیز 11 هزار رأس دام و به میزان 3 هزار تن صادر شده است.

وی بیان کرد: میزان گندم تولیدی خراسان رضوی، در سال 95 تا حال حاضر 570 هزار تن گندم تولید و بیش از 600 هزار میلیارد تومان درآمدزایی از این محصول داشتیم و به نسبت کل سال 94 که 470 هزار تن بوده از پیشرفت خوبی برخوردار است.

مزروعی ادامه داد: گندم از مجموع 28 شهرستان خراسان رضوی 15 شهرستان تولید حداقلی و 13 شهرستان تولید حداکثری داشته و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری برنامه‌هایی در حوزه کشاورزی پیش‌بینی شد که بخشی از آن اجرایی و بخشی دیگر نیز به زودی به مرحله اجرا درمی‌آید.

وی به میزان جو تولید شده در استان اشاره کرد وگفت: در همین مدت بیش از 500 میلیارد تومان درآمدزایی در بخش جو داشته و تولید 950 هزار تنی از این محصول را برداشت کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزو: به دلیل رشد نهاده‌ها، ابزار تولید و ماشین آلات کشاورزی افزایش سه تا چهار برابری ارقام تولیدات گندم و جو در یک برنامه سه ساله پیش‌بینی شده است.

مزروعی به دستاوردهای مثبت برجام در بخش کشاورزی، اشاره کرد و گفت: برجام دستاوردهای خوبی برای بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی داشته و پس از توافقات صورت گرفته بذر گوجه‌فرنگی آمریکایی خریداری شد که به میزان 150 تن پتانسیل تولید این محصول را دارد، در صورتیکه در بذرهای قبلی حداکثر این پتاسیل به میزان 30 تن بود و می‌توان گفت این مهم یکی از دستاوردهای مثبت برجام بوده است.

وی افزود: در بحث روند اجرای هرچه بهتر و ثمربخشی مطلوب‌تر طرح آبیاری تحت فشار نیازمند اختصاص اعتبار 170 میلیارد تومانی هستیم و در بخش مکانیزاسیون هم نیازمند تخصیص تسهیلات 80 میلیارد تومانی و امیدواریم که با حمایت و مساعدت مسئولان امر این دو مهم محقق شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به راه‌اندازی سامانه 1559 خدمات مهندسی کاشکی و ارائه خدمات‌رسانی بهتر و بیشتر به متقاضیان این حوزه، بیان کرد: سامانه 1559 خدمات مهندسی کاشکی در 21 مرداد با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام//
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.