مدیر عامل شرکت تعاونی خوابگاه‌داران غیر دولتی از در شرف تعطیلی بودن پنج خوابگاه در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،بعد از ظهر امروز جلسه هیات مدیره شرکت تعاونی خوابگاه‌داران غیر دولتی با حضور خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد. 
در این نشست اختصاصی فرامرز محمودی مدیر عامل تعاونی خوابگاه‌داران غیر دولتی عنوان کرد: ضمن تعطیلی حدود 79 خوابگاه غیردولتی 5 خوابگاه دیگر نیز در شرف تعطیل شدن هستند.

وی با بیان اینکه این آمار از  طریق تماس‌های تلفنی با 322 عضو تعاونی در سراسر کشور به دست آمده است، ادامه داد: کار یک خوابگاه به دلیل اختلال با دانشگاه حوزه فعالیتی به دادگاه کشیده و چهار مورد نیز ورشکست شده‌اند، همچنین 61 مورد از خوابگاه‌‌داران غیر دولتی انصراف دادند.

محمودی با اشاره به ظرفیت خوابگاه‌های فعال که 206 مورد هستند، عنوان کرد: خوابگاه‌های فعال دخترانه 15 هزار و 186 نفر و خوابگاه‌های فعال پسرانه 3 هزار 45 نفر ظرفیت دارند.
 به گفته وی خوابگاه‌های فعال از قبل دارای مجوز بودند.

مدیر عامل شرکت تعاونی خوابگاه‌داران غیر دولتی بیان کرد: در این میان 13 متقاضی به علت عدم دریافت وام کم بهره خوابگاه‌هایشان هنوز تأسیس نشده است.

وی اظهار داشت: از جمله عوامل تعطیلی خوابگاه‌های غیر دولتی سراسر کشور، بالا رفتن هزینه‌های انرژی، افزایش سرسام آور عوارض و مالیات، کاهش دانشجویان به دلیل بومی شدن، عدم همکاری برخی از دانشگاه‌ها در معرفی دانشجویان به خوابگاه‌های غیر دولتی و عدم  استقبال دانشجویان پسر به خوابگاه است.

محمودی افزود: همچنین برخی دانشگاه‌ها از طریق کارکنان خود خوابگاه‌های خود گردان راه‌اندازی می‌کنند که این مسئله در تعطیلی خوابگاه‌های غیر دولتی سراسر کشور مؤثر است.

مدیر عامل شرکت تعاونی خوابگاه‌داران غیر دولتی دریافت هزینه برای صدور مجوز از سوی شورای نظارت و ارزیابی براساس دستورالعمل جدید خوابگاه‌های غیر دولتی را عامل دیگری تعطیلی آنها دانست و پیشنهاد کرد: اگر شورای نظارت ارزیابی به سرمایه احتیاج دارد، صندوق رفاه دانشجویی به این مورد بپردازد چرا که خوابگاه‌داران چند میلیارد به دولت در زمینه امور رفاهی خوابگاه‌ها کمک می‌کنند.

در ادامه عابدی نماینده خوابگاه‌داران استان تهران عنوان کرد: رفع مشکلات متنوع پیش روی خوابگاه داران مثل دریافت حق نظارت، مبالغ زیاد برای اخذ مجوز، بالا بودن تعرفه آب خوابگاه‌ها و فعالیت پانسیون و اقامتگاه‌هایی که به اسم خوابگاه، دانشجویان را اسکان می‌دهند، باری از دوش آنها بر می دارد.

وی افزود: متأسفانه این امر موجب شده که برخی مشکلات بوجود آمده از جانب این اماکن اسم خوابگاه‌های معتبر را نیز خراب کند در صورتی که باید گفت این پانسیون و اقامتگاه‌ها نه تنها مجوز ما را ندارند بلکه زیر نظر وزارت علوم هم نیستند.

همچنین جعفرپور نائب رییس شرکت تعاونی خوابگاه‌داران غیر دولتی کشور با اشاره به اصل 44 قانون مبنی بر حضور پر رنگ بخش خصوصی اعلام کرد: هر چند که با این قانون فعالیت بخش خصوصی بیشتر شد، اما متأسفانه برخی از آن‌ها با از دست دادن سرمایه هایشان ورشکسته شدند.

 وی تصریح کرد: اگر دولت قصد فعال کردن بخش خصوصی را دارد بهتر است با نظارت حکومتی و مساعدتی، ما را حمایت کند.

عابدی در پاسخ به  این سوال که در مشکلات دانشجویان با خوابگاه‌داران چه کسی مقصر است، گفت: متأسفانه دانشجویان در لحظه ورود به خوابگاه،  قرارداد و فرم‌های لازم را کامل مطالعه نمی‌کنند از این رو در طی اقامت خود، به قوانین خوابگاهشان هم پایبند نیستند، لذا به تمام دانشجویان بخصوص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری(که اکثر دانشجویان این خوابگاه‌ها را شامل می‌شوند)  توصیه می کنیم قبل از امضای قرارداد، حتما با مطالعه دقیق، از خلق مشکلات برای خود و مسیولشان جلوگیری کنند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار