رییس مجلس گفت: کاهش رشد تورم نشان دهنده وضعیت اقتصادی مطلوب نیست بلکه هنوز چالش‌هایی داریم که باید حل شود.

همه ارکان نظام در موضوع هسته‌ای وفاق کردند
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد٬ گفت: زمانی موضوع هسته ای موضوع بغرنجی شده بود و از طرفی فشار بین المللی بود و از طرف دیگری خواست مشروع ما که باید ایستادگی می کردیم.
 
وی افزود: اگر همه نظام در موضوع هسته ای وفاق نمی کردند دانش هسته ای بومی ما به یک راه  نمی رسید لذا همه کشور وفاق کردند تا ما به یک راه حلی در این موضوع رسیدیم.

لاریجانی در ادامه با اشاره به هدفگذاری در آموزش و پرورش کشور گفت: یک نکته در این مسئله حائز اهمیت است که ما برای پیشبرد کارهای بزرگ یک الی دو هدف انتخاب کنیم و همه استعدادها را در آن اهداف متمرکز کنیم، بدین طریق کارها پیش خواهد رفت، اما اگر اهداف ما متعدد شود این نشان می‌دهد کار موثری نکردیم و بر اثر این موضوع نتیجه مطلوبی نخواهیم گرفت، به عنوان مثال در همین چند سال اخیر با روی کار آمدن دولت جدید ظرفیت تورم تشدید شده بود و گاهی نرخ تورم به 40 درصد می‌رسید با این وجود اولویت اصلی در نظام کنترل تورم شد اما بعد از گذشت سه سال شاهد کاهش رشد تورم در کشور هستیم.

وی افزود: البته این بدین معنا نیست که وضعیت اقتصادی در شرایط مطلوبی است چرا که ما چالش‌های داریم که باید در اقتصاد حل شود، اما با این وجود در زمانی که تورم 40 درصد بود این مسئله باید کنترل می‌شد، مسئولین بر روی این موضوع تمرکز کردند و پس از آن این مسئله به نتیجه رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مشکلات متعدد آموزش و پرورش گفت: مشکلات در حوزه آموزش و پرورش مختلف است و به نظر می‌رسد این مسئله باید در اولویت ملی قرار گیرد تا همه روی آن وفاق داشته باشند. چرا که در این صورت بدون تردید مسئله و مشکلات آموزش و پرورش حل خواهد شد بنابراین بنده پیشنهاد می‌کنم مسئولین مربوطه به چند اولویت در آموزش و پرورش بپردازند و در طی آن به دنبال این باشند تا این چند اولویت در برنامه پنج ساله توسعه عملیاتی شود، اگر ما چند اولویت را در راستای مشکلات آموزش و پرورش حل کنیم به مراتب بهتر از این است که ما چندین موضوع را انتخاب کنیم و سرانجام کار به نتیجه‌ای نرسیم.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه باید به موضوع وضعیت معیشتی معلمان تأمل کرد، گفت: در حال حاضر وقتی ما در بین جمع معلمان قرار می‌گیریم یکی از مشکلات آنها وضعیت معیشتی است، البتهف فانی وزیر آموزش و پرورش هم به درستی به نکته‌ای اشاره کرد که رکن آموزش و پرورش بر پایه معلم است، بنابراین هم باید توانمندسازی معلمان مورد توجه قرار گیرد و هم آرامش روحی آنها.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وقتی وضعیت معیشتی معلمین سامان یافته و قابل پیش‌بینی نباشد به مراتب این آرامش سلب خواهد شد و در پی آن نمی‌توان از معلمان انتظارات بالایی داشت. بنده این وضع را برای آموزش و پرورش مخصوصا زمانی که سند تحول بنیادین قرار است اجرا شود مضر می‌دانم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به مشکلات کشور از نظر درآمدی گفت: وقتی ما می‌خواهیم برای پنج سال آینده کشور برنامه‌ریزی کنیم باید برای این برنامه‌ریزی افق روشنی انتخاب کنیم. ما همه باید اقتصاد مقاومتی را به عنوان پایه بسیاری از مسائل پیگیری کنیم چرا که عمل به این موضوع صحیح و سنجیده است، البته ایجاد فضای مناسب برای اقتصاد مقاومتی هم مورد اهمیت است یعنی باید شادابی وجود داشته باشد تا اقتصاد مقاومتی انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش یک نظام نوپا و جدید است، اظهار داشت: ما در طول سال‌های پس از انقلاب نظام آموزش و پرورش را چندین بار تغییر دادیم سوال این است پس از این تغییرات آیا توانستیم افراد توانمندی تربیت کنیم؟ بنده باید بگویم نظام آموزش و پرورش ما نظام نوپایی است و باید از آن صیانت کرد تا دچار تغییرات پی در پی قرار نگیرد.

لاریجانی با بیان اینکه صیانت از نظام آموزش و پرورش ما را به نتایج مطلوب در این زمینه می‌رساند، بیان داشت: ما نباید به سرعت با مشاهده چند مشکل در نظام آموزش و پرورش این نظام را دچار تغییرات کنیم. گاهی یک سیستم که به وجود می‌آید اگر مجهز به نظام مستمر ارزشیابی باشد دیگر احتیاج به تغییرات کلی احساس نمی‌شود، بنابراین نکته کلیدی در این موضوع این است که باید یک نظام ارزشیابی در آموزش و پرورش داشته باشیم تا اشکالات را رفع کند و در طی آن جریان نوپای آموزش و پرورش به حرکت خود ادامه دهد.

وی تأکید کرد: معتقدم تغییرات پی در پی در نظام آموزش و پرورش سیستم آموزشی کشور را معطل خود می‌گذارد، بنده توصیه می‌کنم مسئولان حتما در این زمینه از سایر بخش‌های خارجی از آموزش و پرورش در این زمینه بهره بگیرند و این مسئله می‌تواند دقت در ارزشیابی سیستم آموزشی کشور را دقیق‌تر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به کمک بخش خصوصی در آموزش و پرورش بیان داشت: در این رابطه دو دیدگاه در کشور مطرح است؛ یک دیدگاه می‌گوید چون آموزش و پرورش در کشور رایگان است ما نباید بگذاریم مدارس غیرانتفاعی در کشور به وجود بیاید و دیدگاه دیگر عنوان می‌کند که ما نباید مانع این بخش شویم. البته بنده باید بگویم در حال حاضر ما معلمان زیادی داریم که می‌توانند در این مدارس فعالیت کنند بنابراین بنده معتقدم انتخاب راه در این زمینه مسئله مهمی است و ما باید مقتضیات و شرایط موجود را مدنظر قرار دهیم چرا که آموزش و پرورش یک خانواده بزرگ است و منابع کشور محدود.

لاریجانی با بیان اینکه مسئولین نظام آموزشی کشور باید برای رفع مشکلات خود ساز و کارهایی را تدوین کنند، بیان داشت: بنده در این زمینه توصیه می‌کنم این مسئولین از راه‌های مختلف زمینه حضور مردم در آموزش و پرورش را فراهم کنند چرا آنهایی در آموزش و پرورش موفق‌ترند که زمینه حضور مردم را در این بخش‌ آماده کنند تا از این طریق ما بتوانیم انسان‌های خلاقی در جامعه تربیت کنیم.

وی با بیان اینکه تربیت انسان‌های خلاق در آموزش و پرورش منجر به شکل‌‌گیری اقتصاد مقاومتی می‌شود، گفت: این مسئله قطعا می‌تواند به رشد کارآفرینی در کشور کمک کند، لذا هر بخشی که توانسته مردم را به صحنه کار خود وارد کند آن بخش موفق‌تر خواهد بود.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به مشکلات کنکور در کشور گفت: تا وقتی که کنکور با این وضع در کشور اجرا می شود هر سند تحولی بنویسید به یک سد بسیار بزرگی برخورد می‌کند. 

 وی افزود: تا وقتی موضوع کنکور را در ذهن‌ها حل نکنید نمی‌توانید یک نظام خلاق تربیت کنید. البته تلاش‌هایی انجام شده و در مجلس هم قانون نوشته شده است تا این سیستم تحول پیدا کند اما فرزندان ما از اول دبیرستان دچار استرس می‌شوند.

لاریجانی با بیان اینکه با تست زدن کسی ملا نمی‌شود، گفت: باید این سد را از جلوی آموزش و پرورش برداریم، کار بخشنامه‌ای هم نیست. قانون هم می‌تواند کمک کند، اما مهم‌تر از آن نظام ارزیابی در بین مدارس، معلمین، دانش‌آموزان و خانواده‌ها باید تغییر کند و جا بیافتد که اینگونه نیست که اگر یک مدرک ببرید صاحب فهم شده‌اید.

وی در ادامه با بیان اینکه فضای فکری باید تغییر کند و در آن شرایط می‌توان با کنکور هم مقابله کرد،‌ گفت: این مسأله با رشد صندلی‌های دانشگاه حل نمی‌شود. 50 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند. اگر صاحب فن می‌شدند شاید این مشکلات را نداشتند و یکی از دلایل آن هم نظام ارزیابی در خانواده‌ها و جامعه است لذا اگر بخواهیم شرایط آینده کشور و سیستم آموزش عالی متناسب با بازار باشد باید این سد را از جلوی پا برداریم.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: زمانی نهضتی به وجود آمد که دانشگاه‌ها توسعه یافت؛ البته اقتضای شرایط هم بود و افراد بسیاری در رشته‌های مختلف تربیت شدند. شاید این تصور را داشته باشند که اگر مدرک نداشته باشند، احساس می‌کنند که معطل هستند اما معتقدم که احتیاج به طراحی دقیق در آموزش و پرورش با کمک اولیاء و رسانه‌ها باید وجود داشته باشد. ما هم در این زمینه آماده هستیم به شما کمک کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار