اختلافات بر سر دریای چین شرقی کی به پایان می‌رسد؟

تشدید تنش‌ها میان پکن و توکیو بر سر دریای چین شرقی

ژاپن به پکن هشدار داد اختلافات بر سر دریای چین شرقی ممکن است به تیرگی روابط میان دو کشور بیانجامد.

تشدید تنش‌های میان پکن و توکیو بر سر دریای چین شرقیبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، ژاپن سه‌شنبه به چین هشدار داد اختلافات بر سر «دریای چین شرقی» ممکن است به تیرگی روابط میان دو کشور بیانجامد. نماینده چین در توکیو نیز با تکرار مواضع پکن درخصوص این دریا، خواستار برگزاری گفتگوهایی برای حل‌ و‌ فصل منازعات اخیر در این ‌باره شد. 

دریای چین شرقی بخشی از آب‌های غربی اقیانوس آرام است که درحدود ۱٬۲۴۳٬۲۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و در بین کشورهای چین در غرب، تایوان در جنوب و جزایر ریوکو وکیوشو در شرق واقع شده است. این دریا از طریق تنگه تایوان به دریای چین جنوبی می‌پیوندد و مشترکاً با آن دریای چین را تشکیل می‌دهد. این دریا همچنین از طریق تنگه کره به دریای ژاپن راه دارد و در شمال نیز به «دریای زرد» می‌پیوندد. رود « یانگ‌تسه کیانگ» نیز به دریای چین شرقی می‌ریزد. 

دریای چین شرقی از نظر ذخایر ماهی برای ماهیگیری بسیار غنی است. همچنین در نیمه شرقی آن منابع نفت و گاز یافت می‌شود که همین موضوع سبب بروز مناقشه میان چین و ژاپن بر سر کنترل منطقه‌ نیمه شرقی این دریا شده است. این در حالی است که روابط دو قدرت شرق آسیا، پیش از این بر سر «دریای جنوبی چین» به سردی گراییده است. تصاویر ماهواره‌ای اخیر نشان می‌دهد پکن در این دریا پایگاه‌های [نظامی] -بویژه آشیانه هواپیما- احداث می‌کند. 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار