ساری

توسعه صادرات گل و گیاه با پرورش ارکیده

ارکیده گلی زیبا، متنوع، کم توقع و با عمری طولانی است که تولید و پرورش آن موجب توسعه صادرات گل و گیاه در مازندران می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،ارکیده یکی از معروف ترین گل های جهان است که از 3 هزار سال قبل توسط ژاپنی ها و چینی ها پرورش داده می شد.

زیبایی این گل به رنگ، شکل، تنوع و پرورش انواع آن از سردترین تا گرم ترین نقاط جهان، مربوط می شود.

توسعه صادرات گل و گیاه با پرورش ارکیده

ارکیده یکی از پرفروش ترین گل های زینتی با 800 جنس و 25 هزار گونه است و یکی از تجاری ترین گونه های آن به نام شاپرکی یا فالانوپسیس در نوشهر پرورش داده می شود.

آقای عباس زاده که چند سالی است به پرورش این گل زیبا مشغول است، درباره مصارف گل ارکیده گفت: ارکیده هم به صورت گل شاخه بریده هم برای تزئین سبد گل ها و هم به صورت گلدانی با ماندگاری طولانی مدت در آپارتمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون غنچه گل ارکیده برداشت می کند، افزود: از آنجا که ارکیده در بازار فروش بر مبنای غنچه محاسبه می شود، تولید و فروش آن برای تولید کننده توجیه اقتصادی دارد.

به گفته این تولید کننده، گونه های پروانه ای ارکیده با تنوع 500 رنگ، قابلیت کشت هیدروپنیک یا بدون خاک را نیز دارا است که در این نوع کشت، ترکیبی از زغال، کپه، اسفنج و تکه های چوب کپوچیبس استفاده می شود.

اما از مشکلات پروش گل ارکیده تولید گیاهچه است که به همت کارشناسان در گونه فالانوپسیس به خوبی جبران شده است.

گونه ارکیده فالانوپسیس از طریق بذر و در آزمایشگاه از طریق کشت بافت بذر گیری می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم با اشاره به تولید سالانه 2 میلیون و 100 هزار شاخه گل ارکیده در استان گفت: مازندران بیشترین سطح زیر کشت این گیاه را در کشور داراست.

شکوهی افزود: از 5 هکتار فضای گلخانه ای مختص پرورش ارکیده در مازندران، 4 هکتار در نوشهر است.

او با بیان اینکه ارکیده دوبار در سال و در فصل های زمستان و تابستان برداشت می شود و تکثیر گونه تجاری آن به نام فالانوپسیس از طریق بذر و در گلخانه ها انجام می شود، افزود: شاخه های این گل به صورت غنچه ای محاسبه می شود و در هر متر مربع 500 هزار تومان درآمد زایی دارد.

توسعه صادرات گل و گیاه با پرورش ارکیده

ارکیده از پرفروش ترین گل های زینتی در جهان با 25 هزار گونه و تنوع رنگی بسیار بالاست که 8 درصد صادرات جهانی گل و گیاه را به خود اختصاص داده است.

اهمیت پرورش این گل در صنعت گل و گیاه در کشورهایی مثل تایلند، استرالیا، سنگاپور، مالزی به صنعت میلیون دلاری تبدیل شده و نوع فالانوپسیس آن توانسته 75 درصد بازار جهانی را از آن خود کند.

توسعه صادرات گل و گیاه با پرورش ارکیده

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۱۳ دی ۱۳۹۶
قیمتش چنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۱۳ دی ۱۳۹۶
قیمتش چنده
Germany
عبدالرضا ابراهیمی
۱۸:۱۱ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
سلام ایا بذر ارکیده پروانه ای توسط ان شرکت در معرض فروش میباش در صورت مثبت بودن از چه طریق میشود خرید
متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
رضابداقی شاهرود
۲۰:۱۸ ۰۲ خرداد ۱۳۹۶
آیا امکن پرورش ارکیده درشاهرود هست
آخرین اخبار