رئیس ستاد پژوهش و کاربرد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از آغاز نام‌نویسی برای اهدای سلول‌های بنیادی در این دانشگاه خبر داد.

آغاز نام‌نویسی برای اهدای سلول‌های بنیادی در مشهدبه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ علی قاسمی گفت: مرکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول های بنیادی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه اندازی و نام‌نویسی برای اهدا سلول‌های بنیادی آغاز شده است.

وی افزود: داوطلبان برای نام‌نویسی و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی http://www.mums.ac.ir/stemcell مراجعه کنند.

رئیس ستاد پژوهش و کاربرد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در زمان ضروری از داوطلب خواسته می‌شود برای انجام آزمایش ساده خون به بیمارستان منتصریه مراجعه کند تا بتوان اطلاعات ژنتیکی او را ثبت کرد.

قاسمی با اشاره به این که ‌گروه زیادی از بیماران به علت ابتلا به بیماری‌های سرطان، نقایص ژنتیکی، ارثی و نقص ایمنی نیاز به پیوند مغز استخوان دارند، افزود: 75درصد این دسته از بیماران، نیازمند اهداکنندگان سلول‌های بنیادی غیر خویشاوند هستند.

وی با بیان این که از دهنده پیوند، عضوی گرفته نمی‌شود بلکه از سلول‌های بنیادی آنها استفاده خواهد شد گفت: شرکت در این برنامه به صورت داوطلبانه و بدون هیچ هزینه‌ای است و داوطلبان در هر زمان می‌توانند از ادامه شرکت در برنامه انصراف دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بهترین دهنده پیوند خواهر، برادر و خویشاوندان نزدیک است و برای انجام پیوند باید سیستم در فرد دهنده و گیرنده یکسان باشد و فقط 25 درصد بیماران ممکن است دهنده پیوند مناسب خویشاوند داشته باشد.

قاسمی گفت: هم اکنون در جهان بانک سلول‌های بنیادی فعال است اما متاسفانه دسترسی به این بانک‌ها آسان نیست، افزون بر اینکه هزینه‌های اهدا سلول‌های بنیادی بالا است.

سلول بنیادی مادر تمام سلول‌ها است و توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارد. این سلول‌ها توانایی خود نوسازی (Self Renewing) و تمایز (Differentiating) به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند. هم چنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن بدنبال آسیب و جراحت موثر  هستند و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده‌شوند و با جایگزینی سلول‌های آسیب دیده  به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.

انتهای پیام// م.م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.