مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ظرفیت فرآوری واحدهای صنایع تبدیلی خراسان رضوی را 5 میلیون و 300 هزار تن اعلام کرد.

اسماعیل نامنی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با اشاره به این که خراسان رضوی یکی از استان های مطرح صنایع غذایی و قطب صنایع تبدیلی محسوب می شود افزود: ظرفیت صنایع تبدیلی خوبی در این استان وجود دارد؛ به طوریکه 718 واحد صنایع تبدیلی در خراسان رضوی پروانه بهره برداری اخذ نموده و بیش از 11 هزار نفر در آن شاغل هستند.

وی ادامه داد: در خراسان رضوی مجموع محصولات تولیدی کشاورزی اعم از زراعی، باغی و دامی حدود هفت میلیون تن می باشد.

نامنی تصریح کرد: برخی از محصولات کشاورزی از جمله صیفی جات، میوه جات و ... تازه خوری می شوند و به همین دلیل آمار دقیقی از درصد فرآوری محصولات کشاورزی وجود ندارد و آمار ارائه شده فوق ظرفیت واحدهای فرآوری می باشد که ممکن است مواد اولیه آن نیز از خارج استان و یا حتی از خارج کشور وارد شود.

رییس سازمان تعاون روستایی در خصوص اهمیت کاهش ضایعات محصولات کشاورزی گفت: یکی از مباحث مهم و اساسی دولت ها تامین امنیت غذایی مردم می باشد و با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و کاهش منابع خدادادی از قبیل آب، خاک و ... توجه به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی جز برنامه های راهبردی به حساب می آید که این موضوع می تواند سبب تامین امنیت غذایی و افزایش تولید شود.

نامنی مشکلات و موانع موجود در کاهش ضایعات کشاورزی استان را عدم اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی در وزارت جهادکشاورزی، موازی کاری فعالیت های وزارت جهادکشاورزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، موازی کاری دستگاه های نظارتی شامل استاندارد و نظارت بر موادغذایی در امر نظارت بر واحدهای تولیدی، پایین بودن سطح فن آوری و فرسودگی ماشین آلات واحدهای فرآوری،کمبود تسهیلات تکلیفی جهت طرح های در حال احداث و واحدهای در حال بهره برداری، عدم اطلاع بهره برداران بخش کشاورزی و دیگر بخش ها از جمله حمل و نقل، شبکه های توزیع و فروش و حتی مصرف کنندگان جهت برداشت مناسب و نگهداری و مصرف محولات کشاورزی دانست.

وی درخصوص راه کار حل مشکلات صنایع تبدیلی عنوان کرد: حمایت از کشاورزان در جهت افزایش بهره وری محصول و نیز اصلاح نظام خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی از جمله راه های کاهش ضایعات موادغذایی و محصولات کشاورزی به شمار می رود که در این بین نقش صنایع تبدیلی بخش کشاورزی برجسته تر می باشد که جهت ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی بایستی اقدامات ذیل صورت گیرد.

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به روز رسانی و ارتقا تکنولوژی واحدهای فرآوری و تخصیص تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش با کارمزد کم، استفاده از بسته بندی های جدید با ماندگاری بالا، ایجاد و تقویت واحدهای سردخانه ای به منظور نگهداری محصولات کشاورزی قبل از فرآوری، آموزش نیروی انسانی از زمان برداشت تا مصرف جهت بالا بردن ماندگاری بیشتر محصولات کشاورزی، ارتقا دانش عمومی مردم جهت مصرف درست موادغذایی و نگهداری آن از مواردی است که سبب ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی در کشور می شود.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.