ژانر کمدی یکی از نیازهای جامعه است و مسائل و مشکلات روز را در قالبی طنز به گوش مسئولان و مردم می رساند اما هر فیلمسازی باید در کمال ادب آن را به مخاطبان منتقل کند.

5///ژانر کمدی در ایران بیش تر سطحی نگری یا سرگرمی است؟به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال ها است که آثار کمدی یا طنزهای اجتماعی بر پرده سینماها رفته که برخی در جذب مخاطب ناکام ماندند و تعدادی نیز با استفاده از شوخی‌های سخیف، شوخی با لهجه و شوخی با افراد فرو دست جامعه همچنین ادبیات سخیف،نامناسب و خارج از عرف- چه در فیلم‌های کمدی و چه در دیگر فیلم‌های اجتماعی - نگاه مخاطب را به خود معطوف کردند.

کمی به عقب برگردیم خواهیم دید فیلم‌های موسوم به کمدی سطحی در یک برهه از زمان (نیمه دهه ۷۰ تا نیمه دهه ۸۰)، حدود ۷۰ درصد کل ظرفیت اکران و تولید را به خود اختصاص داده بودند و شاید بتوان گفت حدود سه چهارم اکران به این فیلم ها اختصاص داشت. سطحی بودن کمدی‌ها باعث شد تا فیلم‌ها دیگر نظر مخاطب را جلب نکند از سوی دیگر وزارت ارشاد هم سختگیری در فرآیند ارایه مجوز ساخت و نمایش همچنین حمایت تبلیغاتی را برای این آثار اعمال کرد و شورای صنفی به گونه ای برنامه ریزی می کرد که در میان فیلم های اکران شده تنها یک فیلم کمدی اجازه اکران داشته باشد تا آرام آرام با این روش و اشباع شدن ذائقه مخاطب و پس زدن این نوع سینما توسط مخاطب فهیم سینما، کارگردانان از ساخت آثار سخیف صرف نظر کنند.

امروزه سینمای ایران رشد چشم گیری داشته و توانسته در تولید آثار چه در ژانر طنز و چه در ژانر اجتماعی موفق عمل کند و نظر مخاطبان را به خوبی به خود جلب کند.

جشنواره سی و چهارم فجر با آثار بی بدیلیش توانست به خوبی  پرده های سینما را رنگ آمیزی کند و مخاطبان بسیاری را به سینما آشتی دهد همچنین کارگردانان فیلم اولی با نگاه متفاوتشان تولیدات ارزشمندی را به عرصه هنر آوردند و تمام این ها حاکی از رشد فیلمسازان در عرصه هنر و بالا رفتن سطح انتظار مردم از این حوزه است.
 
هر جامعه ای نیاز به سینمای کمدی دارد، زیرا کمدی سبب می شود که جامعه نشاط بگیرد اما این که آیا سینما با جامعه پیش رفته است یا اینکه تفکر در سینمای کمدی به ابتذال کشیده شده است؟
 
قربان محمدپور کارگردان سینما در خصوص ژانر کمدی در سینمای ایران گفت: اگر فیلمنامه نویس ژانر کمدی مورد تقدیر قرار بگیرد، حتما این ژانر پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهد داشت، ما کمدین هایی مانند رضا عطاران داریم و این کمدین هست که فیلم کمدی را می سازد.

وی افزود: ماهیت سینما دهه به دهه در ایران در حال تغییر است. وجه سینما در دهه 80 و 90 بسیار متفاوت از دهه 60 است، زیرا الان انواع و اقسام رسانه ها داریم که فیلم های کمدی را در اختیار دارند. براین اساس، این که چگونه مخاطب را به سالن سینما بکشیم و چگونه آن ها را راضی برگرداندن، موضوع مهمی است.
 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار