کشت برنج ارگانیک در سطح ۱۰ هکتار از اراضی مازندران امسال با کشت برنج طارم هاشمی اجرایی شده است و سال آینده اراضی وسیع تری به کشت این محصول و تولید برنج سالم اختصاص می یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،  ازساری ،رئیس مرکز آموزش عالی علمی - کاربردی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت برنج ارگانیک مازندران در مرکز تحقیقات کشاورزی استان در روستای بایع کلای شهرستان نکا برای نخستین بار انجام شده است گفت : کشت برنج ارگانیک در 100 هکتار از اراضی مازندران در سال زراعی آینده عملیاتی می شود.

سید جلال الدین بسطام افزود : با استفاده از تجربیات کسب شده سال آینده یکصد هکتار زیر کشت این نوع برنج خواهد رفت و کشت این نوع برنج به استان گیلان هم انتقال خواهد یافت.

وی گفت: کشت برنج ارگانیک و سالم در دستور کار قرار گیرد و کاشت برنج ارگانیک بعد از مازندران در گیلان اجرایی می شود.

وی افزود : برای اجرای طرح برنج ارگانیک در استان گیلان باید مستندسازی های مختلف انجام شود که مقرر شد تا ۱۶ شهریورماه تکمیل و به ما ارائه شود تا براساس تجربیات این طرح، در استان گیلان نیز اجرایی شود.

رئیس مرکز آموزش عالی علمی - کاربردی وزارت جهاد کشاورزی گفت : فعالیت علمی - کاربردی با هدف کارآفرینی در 10 شاخه کشاورزی در حال انجام است که از جمله آن غنی سازی تخم مرغ با ویتامین دی است.

بسطام افزود : برنج ارگانیک فعالیت بسیار ارزنده ای است که به ثمر نشسته است و رویکرد ما آموزش در سطح بهره برداران است که با همکاری دانشگاهها انجام می شود.

برداشت محصول شالیزارهای که زیر کشت ارگانیک قرار داشت به صورت سنتی امروز آغاز شد و پیش بینی شده است که بیش از 2 تن از هر هکتار محصول برداشت شود.

در کشت ارگانیک برنج ، پس از نشاء ، اردک در شالیزار رها می شود تا ضمن تامین کود مزرعه ، آفات آن نیز کاهش یابد. همچنین در این نوع کشت از زنبور تریکوگاما هم برای مبارزه با آفات استفاده می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار