تد کروز و مایک لی در نامه ای پرداخت 400 میلیون دلار آمریکا به ایران را غیرقانونی خواندند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت دالاس نیوز، "تد کروز،" سناتور جمهوری خواه ایالت تگزاس و "مایک لی،" سناتور جمهوری خواه ایالت یوتا روز گذشته در نامه ای از دولت اوباما خواستند درباره قانونی بودن پرداخت 400 میلیون دلار آمریکا به ایران توضیح دهد و اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه کند.

این دو محافظه کار به "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، "جک لو،" وزیر خزانه داری آمریکا و "لورتا لینچ،" دادستان کل این کشور نامه ای ارسال کردند و از آنها خواستند بر اساس قانون اساسی آمریکا در خصوص پرداخت پول به کشوری که همچنان تحت تحریم های اقتصادی قرار دارد، توضیح دهند.

در این نامه آمده است: اگر دولت قوانین را زیر پا گذاشته است، کنگره و مردم آمریکا باید به این مسئله آگاه شوند تا بتوانند مقامات مناسبی را برگزینند و اقدامات لازم برای تقویت قانون را انجام دهند. 

آنها در ادامه این نامه مدعی شدند: اگر هم این معامله میان آمریکا و ایران مجاز بوده است، کنگره و مردم آمریکا باید از آن مطلع باشند تا شاید قانونی تصویب کنند که در آینده آمریکا را از فراهم کردن بودجه برای کشوری که حامی تروریسم است، منع کنند. 

یک نماینده وزارت خزانه داری اعلام کرد نامه را دریافت کرده اند و در حال بررسی آن هستند. 

وزارت امور خارجه آمریکا ایران را در فهرست کشورهای آنچه حامی تروریسم خواند، قرار داده است؛ به همین دلیل این کشور همچنان تحت مجموعه ای از تحریم های اقتصادی قرار دارد. به دنبال توافق هسته ای ایران، تاکنون برخی از تحریم ها علیه این کشور لغو شده است.

تد کروز یکی از منتقدان سرسخت توافق هسته ای ایران و انتقال 400 میلیون دلار آمریکا به این کشور است. وی با شنیدن اخبار مربوط به پرداخت این مبلغ پول به ایران، واکنش نشان داد و آن را مدرکی دال بر نامشروع بودن توافق هسته ای ایران خواند.

کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا بارها تاکید کرده اند که این 400 میلیون دلار ارتباطی با آزادی 4 زندانی آمریکایی نداشته و این دو اتفاق فقط همزمان رخ داده اند. "جان کربی،" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز هرگونه ادعایی مبنی بر اینکه 400  میلیون دلار پرداخت شده به ایران با هدف جلب رضایت مقامات تهران برای آزادی 4 زندانی یاد شده بوده است را تکذیب کرد و گفت این مبلغ نخستین بخش از 1.7 میلیارد دلار طلب ایران از آمریکا بود که به این کشور پرداخت شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار