زاهدان

خطر ابتلا به هپاتیت با مصرف مشترک قلیان

رشد روز افزون استعمال قلیان در جامعه؛ بخصوص در بین خانواده ها و قشر جوان؛ زنگ خطر گسترش بیماری هایی نظیر سل، دیابت؛ هپاتیت و بعضا ایدز را در کشور و این استان بصدا در آورده است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،اززاهدان،؛معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان این مطلب گفت: حسایست ها در استعمال قلیان به مثل سیگار در جامعه نیست و بهمین دلیل باعث شده است تا قلیان راحت و بدون دردسر در خانه ها و مکان های تفریحی در دسترس باشد.

دکتر طباطبایی با تاکید بر اینکه بر خلاف تصورات عامه مردم؛ عوارض استعمال قلیان به مراتب خطرناکتر از سیگار است افزود:هر وعده مصرف قلیان؛ معادل تقریبا 100 نخ سیگار است.

وی افزود: دود قلیان علاوه بر ضرری که به مصرف کننده می رساند؛ برای افرادی هم که در معرض این دود قرار دارند؛ مضر و مانند این است که هر وعده 10 نخ سیگار می کشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پرشکی زاهدان استفاده مشترک از شیلنگ قلیان توسط افراد را یکی از آفت های استعمال قلیان برشمرد و گفت: استفاده مشترک از شیلنگ قلیان سبب ابتلا مصرف کنندگان به بیماری های عفونی مانند هپاتیت B ؛ سل و تبخال می شود.

دکتر طباطبایی؛ باور مصرف کنندگان قلیان به اینکه دود آن بعلت عبور از آب خطری ایجاد نمی کند را اشتباه بیان کرد و گفت: دودی که از داخل مخزن آب قلیان عبور می کند؛ بدلیل آنکه مرطوب می شود؛ مدت زمان بیشتری در ریه ها می ماند.

وی با بیان اینکه طبق آخرین بررسی ها؛ 17 درصد زنان باردار در استان؛ مصرف کننده قلیان هستند افزود: استعمال قلیان توسط این افراد، باعث بروز بیماری های تنفسی در نوزادان و وزن پایین هنگام تولد و بعضا باعث مرگ نوزاد می شود.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: خطر ، ایتلا ، هپاتیت ، مصرف ، قلیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار