رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: شیوع هپاتیت B در دو استان سیستان و بلوچستان وگلستان از سایر نقاط کشور بیشتر است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،سید موید علویان در سفر به زاهدان و چابهار اظهار داشت: میزان مبتلایان به هپاتیت B در اکثر نقاط کشور کاهش یافته و کاهش شیوع این بیماری در نتیجه اجرای برنامه‌هایی از جمله واکسیناسیون نوزادان و افراد پرخطر و آموزش و ارتقای سطح دانش مردم و همچنین آگاهی جامعه پزشکی در عملکرد و کنترل پیشگیری هپاتیت بوده است.

وی ادامه داد: هپاتیت Bو C در ایران کمترین شیوع را دارد و در ایران از سال 73 واکسیناسیون هپاتیت برای کودکان به اجرا در آمد به طوریکه در حال حاضر شیوع این بیماری در کشور زیر 2 درصد است.

علویان با اشاره به اینکه شیوع هپاتیت Bدر دواستان سیستان وبلوچستان وگلستان از سایر نقاط کشور بیشتر است گفت: باید برنامه های آموزشی،بیماریابی و تشخیصی در این دو استان متفاوت تر از سایر استان‌ها باشد.

وی تاکید کرد: باید برنامه‌های کاهش آسیب در استان ارتقا پیدا کند و نوعی تعامل و همکاری مشترک بین دستگاه‌های مرتبط وجود داشته باشد.

علویان همجواری با دوکشور افغانستان و پاکستان را عامل بروز و شیوع هپاتیت در استان سیستان وبلوچستان عنوان کرد و گفت: ازدواج‌های فامیلی و رفت و آمدهای مرزی عامل افزایش بیماری هپاتیت در جوانترین استان کشور است.

وی بیان کرد: باید با کمک دانشگاه‌ها، مراکز علمی و انجمن‌هایی که در افغانستان هستند، این بیماری را در آنجا کنترل کنیم تا به کنترل هپاتیت سیستان و بلوچستان نیز کمک شایانی کرده باشیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار