اهواز؛

غیرقابل کشت بودن۲.۵ میلیون هکتار از دشت خوزستان

در خوزستان دو و نیم میلیون هکتار از مساحت دشت غیرقابل کشت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه کارگاه بین المللی همکاری های مدیریت آب کشاورزی در اهواز اظهار کرد: خوزستان با مساحت ۶.۴ میلیون هکتار و جمعیتی بالغ بر پنج و نیم میلیون نفر در جنوب غرب ایران قرار دارد. این استان دارای بیشترین منابع نفت و گاز و چند بندر است.

محمدرضا شمسایی با اشاره به بهره مندی خوزستان از خلیج فارس افزود: دو سوم از مساحت خوزستان را دشت های رسوبی تشکیل می دهند و یک سوم نیز کوهستانی است. همچنین بیش از سه و نیم میلیون هکتار از مساحت این استان را دشت و بیش از ۷۰۰ هزار هکتار را نیز تالاب های هورالعظیم و شادگان تشکیل می دهند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه دو و نیم میلیون از مساحت دشت خوزستان، قابل کشت است، تصریح کرد: سطح آب زیرزمینی در دشت خوزستان در نزدیکی زمین قرار گرفته و بسیار هم شور است.

شمسایی ادامه داد: سازمان آب و برق خوزستان اولین سازمان آب منطقه ای است که در سال ۱۹۹۵ میلادی در کشور پایه گذاری شد و سال ۱۹۵۸ به صورت رسمی با مصوبه شورای ملی برق شروع به کار کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر در خوزستان نزدیک به ۵۵۰ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی وجود دارد و ۳۷۰ هزار هکتار شبکه آبیاری فرعی نیز از سوی وزارت جهاد کشاورزی در این استان ساخته شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به وجود ظرفیت ۲۲ میلیارد مترمکعبی ذخیره آب در خوزستان خبر داد: در حال حاضر ۸۰۰ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در دست اجرا داریم، بنابراین خوزستان با چنین ظرفیت هایی پشتیبان بسیار خوبی برای تشکیل گروه منطقه ای در ایران خواهد بود.

شمسایی تأکید کرد: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا زمینه برای انتقال فناوری، ایجاد شبکه های تبادل اطلاعات و تجارب کشورهای عضو برای تأمین امنیت آب و غذا و همچنین رفع فقر البته با رعایت نکات زیست محیطی در این استان فراهم شود.

وی یادآور شد: از بیش از سه هزار و ۲۰۰ سال قبل، سازه های آبی بسیاری در خوزستان ساخته شده است و اکنون نیز بیش از ۳۰۰ سازه آبی ـ تاریخی در این استان داریم.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.