در تابستان استفاده از وسایل سرمایشی موجب افزایش چند برابری مصرف برق می شود و لازم است این افزایش مصرف کنترل شود.

تاثیر کولر در مصرف برقبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛  بر اساس بررسی های به عمل آمده 26  درصد مصرف برق یک خانوار به استفاده از وسایل سرمایشی اختصاص دارد.

حدود ۷۰ درصد از خانوار های ایرانی در فصل گرما از کولر های آبی و گازی برای کنترل گرما استفاده می‌کنند و بر اساس اعلام سازمان بهره ‌وری انرژی ایران، در مناطق گرم و شرجی از نظر فنی و اقتصادی استفاده از کولر های گازی مناسب تر است و در مناطق گرم و خشک کولر های آبی گزینه بهتری هستند چون علاوه بر مصرف کمتر، آسایش سرمایشی یبیشتری را فراهم می‌کنند.

توان مصرفی کولر گازی استاندارد، حدود چهار برابر کولر های آبی است و این امر با توجه به افزایش پلکانی قیمت برق، می تواند تا هفت برابر موجب افزایش هزینه ‌های برق مصرفی شود اما با داشتن یک کولر آبی با بازدهی مناسب، می توان دمای هوا را بین 10 تا 12 درجه خنک کرد و مصرف برق را بیش از 30 درصد کاهش داد.

از مواردی که هنگام راه اندازی کولر های آبی در کاهش مصرف و افزایش طول عمر آن ها موثر است می توان به تعویض سالیانه پوشال ها و تسمه، جرم گیری سوراخ ناودانی، دریچه های ورودی هوا، پره های فن توری، صافی پمپ آب، دیواره و کف داخلی کولر اشاره کرد.

همچنین روغن کاری یاتاقان ها، برسی تسمه (تسمه باید با فشار ملایم انگشت حداکثر یک سانتیمتر انعطاف داشته باشد)، تمیز کردن دریچه های خروجی و بررسی تراز بودن بدنه، نشت نداشتن آب در طول مسیر، توزیع مناسب و یکنواخت آب بر روی پوشال ها، سلامت پمپ آب وعدم پارگی تسمه در ماه های گرم سال برای کاهش مصرف برق کولر های آبی توصیه می شود.

نصب سایبان در کاهش مصرف کولر های آبی بسیار موثر است، این کار علاوه بر کاهش میزان تبخیر و مصرف آب، از تابش مستقیم نور خورشید به سقف و بدنه جلوگیری کرده و افزایش بازدهی و کاهش مصرف را به دنبال خواهد داشت.

بهتر است ده دقیقه قبل از استفاده پمپ آب کولر های آبی را روشن کنید و راه اندازی اولیه فن با دور تند آغاز سپس به دور کند برگردانده شود.

مصرف بالا در کولرهای گازی نیز دلایل مختلفی دارد که از مهم ‌ترین عوامل تأثیر گذار بر کاهش مصرف این کولر ها می‌ توان به محل نصب، تنظیم دما روی 25 درجه سانتیگراد، تناسب ظرفیت برودتی کولر با فضای مورد استفاده (مساحت، دما و رطوبت) وسرویس و نگهداری مناسب اشاره نمود.

انتهای پیام/ م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار