معرفی شرکت‌هایی با بیشترین سطح از سازگاری با محیط زیست

در فهرست کمپانی‌های سبز سال 2016، نمایندگان ژاپن، آمریکا و دانمارک در صدر جدول قرار دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین؛ نهادهای فهال در حفظ محیط زیست و مبارزه با انتشار گازهای گلخانه‌ای برای نخستین بار فهرستی سالانه از 200 شرکت برتر در حفاظت از محیط زیست منتشر کرده‌اند که "کربن کلین 200" نام دارد. معیار انتخاب کمپانی‌های سبز، کمترین سطح از انتشار کربن بوسیله آنها است.

در فهرست کمپانی‌های سبز سال 2016 نام تویوتا از ژاپن در صدر قرار دارد. پس از آن، کمپانی تسلا موتورز، خودروساز آمریکایی و تولیدکننده خودروهای برقی و قطعات مورد نیاز ترن‌های برقی، کمپانی وستاس، شرکت الکتریکی دانمارکی فعال در حوزه طراحی، تولید و بازیابی توربین‌های بادی، شرکت نفت و گاز دونگ انرژی دانمارک، که در زمینه توزیع برق نیز فعال است و کمپانی پاناسونیک ژاپن فعال در زمینه تولیدات الکترونیکی، در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

سطح آلایندگی کمپانی‌های نام برده یک سوم دیگر رقبای آلاینده‌شان است. فهرست "کلین 200" امسال برای نخستین بار بوسیله "بلومبرگ نیو انرژی فایننس" تهیه شد و در آن علاوه بر سنجش سطح آلایندگی تمام شرکت‌های بزگ در سراسر جهان، میزان سود و درآمد آنها نیز در ارتباط با بکارگیری انرژی‌های پاک در نظر گرفته می‌شود. تعداد زیادی از کمپانی‌های حاضر در این فهرست 200 تایی در آمریکا و یا چین مشغول به فعالیت هستند.

کمپانی‌ها برای واجد شرایط بودن رتبه‌بندی باید دست‌کم یک میلیارد دلار سرمایه در بازار داشته باشند و 10 درصد از مجموع درآمدهای خود را صرف منابع پاک کنند. رتبه‌بندی سال 2016 نشان می‌دهد بیش از 70 کمپانی موجود در این فهرست، بخش اصلی درآمدهای خود را از ناحیه انرژی‌های پاک به دست می‌آورند. در فهرست 200 تایی اعلام شده، چین 66 ، آمریکا 40، ژاپن 20، آلمان 8، هند 7 و کانادا 5 نماینده دارند.

در این فهرست نام برخی از شرکت‌های نفت و گاز نیز به چشم می‌خورد که در حدود 50 درصد از انرژی خود را از ناحیه منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند.

در جهان امروز با توجه به مشکلات فزاینده زیست محیطی، کشورهای توسعه یافته، محیط زیست را اولویت اول خود قرار داده اند. در عصر کنونی دیگر پیشرفت‌های صنعتی و تولیدات صنعتی و میزان مصرف مواد اولیه آن‌ها مانند میزان مصرف اسید سولفوریک و میزان مصرف گاز و انرژی که در ده‌های گذشته به عنوان شاخص رشد و پیشرفت یک کشور تلقی می‌شدند، کاربرد ندارند. استفاده کلان و خرد از انرژی‌های پاک، ایجاد شهر یا شهرهای سبز، ساختمان‌ها و سازه‌های سبز و جلب حمایت‌های جهانی زیست محیطی، رفاه اجتماعی بر مبنای معیارهای زیست محیطی جهانی وجلب جهانگرد بویژه طبیعت گردان جهانی از شاخص های توسعه محسوب می‌شوند. بسیاری از کشورها در راه ایجاد شهرها و سازه‌های سازگار با محیط زیست رقابتی جهانی را آغاز کرده‌اند در آینده موفقیت با کشوری است که بتواند در استفاده از انرژی حداکثر صرفه جویی را با حداکثر رفاه اجتماعی و آسایش زیست محیطی تلفیق نماید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار