از نود و هفتمین سالروز استقلال و استرداد کشور امروز از سوی نهاد موسوم به نهاد بارک با حضور اعضای کابینه و شورای مجلسین ملی در وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور تجلیل شد.

استقلال سیاسی کشور وابسته به استقلال نظامی و اقتصادی می باشدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین افغانستان که در این مراسم صحبت می کرد، گفت: استقلال سیاسی هر کشور وابسته به استقلال نظامی و اقتصادی آن کشور می باشد.

آقای عالمی افزود: بدون استقلال فرهنگی، استقلال سیاسی حفظ نخواهد شد.

وزیر مهاجرین علاوه کرد: بحث استقرار قانون و قانونمندی در کشور از اهداف غازی امان الله خان بود که در استقلال و استرداد کشور معنی یافت.

به باور عالمی، "موجودیت دموکراسی، داشتن قوه سه گانه در کشور و همچنان نظریه حقوق برابری و برادری میان اقوام افغانستان ثمره تلاش های غازی امان الله خان است نه دیگران”.

وزیر مهاجرین کشور افزود: غازی امان الله خان نجات افغانستان را در وحدت ملی و حقوق برابری میان اقوام افغانستان تحت نام "افغان” جستجو می کرد.

عالمی گفت: تضاد منافع سال ها اقوام این کشور را با هم جنگانیده و دوام چنین نظریه باز هم سال ها جنگ قومی را ادامه خواهد داد.

آقای عالمی تاکید کرد: باید منافع ملی بر منافع های شخصی غلبه پیدا کنند.

در همین حال نورالحق علومی وزیر امور داخله پیشین می گوید که هدف اصلی اصول استقلال کشور وحدت ملی و حقوق برابری بود که باید امروز هم تامین شود.

او با انتقاد تند از عملکرد سران حکومت وحدت ملی می گوید که امروز دولت به سوی یک ساختار بنیادی در حرکت نیست و هنوز هم فرهنگ زور حکم فرما است و با زور کشور نجات نخواهد یافت.

به باور وی، وحدت ملی امروز ثمره قربانی ها و تلاش های بزرگان چون غازی امان الله خان است که نباید زیر مستعمره جهانی قرار بگیرند.

آقای علومی افزود: افغانستان هیچ وقت مستعمره نبوده و نخواهد ماند.

از سوی هم سید کمال سادات معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ می گوید: آزادی ملی افتخار ملی ما است و ارج گزاری آن وجیبه همه گان می باشد.

او از جوانان کشور خواست که مفکوره ملی  را تقویت کرده و از بزرگان کشور حمایت کنند.

فریدون بارکزی رئیس نهاد بارک هدف از تجلیل ۲۸ اسد را درس گرفتن از فداکاری های بزرگان عنوان کرد وگفت: هدف بزرگان که در استقلال کشور تلاش کردند وحدت ملی و برقراری ثبات دایمی در کشور بود.

وی با اشاره به اوضاع جاری در کشور گفت: سران حکومت وحدت ملی باید اختلافات درون حکومتی را از طریق مصالحه و گفتگو حل کنند.

آقای بارکزی تصریح کرد که ایجاد بی ثباتی در حال حاضر آب در آسیاب دشمنان است که خیانت ملی شمرده می شود.

پس از اینکه نیروهای افغان در جنگ سوم افغان-انگلیس پیروز شدند، امان الله خان در ۱۸ اگست ۱۹۱۹ میلادی استقلال رسمی افغانستان را اعلام کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، اقتصاد ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار