معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عبدالرحمن جامی از زوایای گوناگونی ارجمند و ارزشمند است نه فقط برای این خطه، بلکه برای جهان اسلام قابل تقدیر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عباس صالحی صبح امروز در همایش خاتم الشعرا عبدالرحمن جامی افزود: جامی را در چهره های مختلف می توان روایت کرد از یک سو او یک دانشمند طراز اول جهان اسلام است در جامعیت علمی او افراد کمی مانند او هستند .

وی گفت: در علوم ادبی، صرف و نحو، عروض و قافیه و علوم ادبی و علوم بلاغی و هنر آثار متعددی از او به جای مانده است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آثار جامی را متون تدریس جهان اسلام در دوره های متوالی خواند و افزود: شرح جامی در حوزه ادبیات در بین شیعه و سنی تدریس می شده است.

صالحی گفت: پس از انقلاب اسلامی یکی از متون درسی در حوزه علمی و عقلی عرفانی، کتب جامی بوده که مورد تدریس اساتید واقع شده است .

وی افزود : جامی را نباید تنها یک شاعر خواند گرچه وی یک شاعر بزرگ بوده است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: جامی یک دانشمند بزرگ بود، دانشمندی که توانست در هرات و سمرقند، در تحصیل، تدریس و تالیف پیش تازه باشد.

صالحی تصریح کرد: وجه دوم جامی عارف بودن اوست به طوری که جامی در سلسله ی عرفان اسلامی جایگاه ویژه ای داشته و دارد و از یک سو عرفان را عمومی تر کرد و به نثر فارسی نوشت تا بیشتر بخوانند و بفهمند و هم ساده تر نوشت تا راحت تر درک شود.

وی نقش جامی را در عمومی کردن عرفان متمایز خواند و افزود: بی تردید جامی نقطه عطفی در عامی سازی اندیشه ها و نقطه نظرات ناب عرفان اسلامی است.

صالحی با بیان این که جامی عرفان ابن عربی را وارد عرفان خراسانی کرد و پیشگام بود افزود: آن گونه که می دانید عرفان خراسانی کسانی مانند ابوالخیر، ابویزید بسطامی و غیره که در این سلسله هستند فاصله ای با عرفان نظری داشتند و دارند اما جامی است که عرفان خراسانی را با این عرفان ابن عربی پیوند می دهد.

وی گفت: جامی عرفان اجتماعی را توسعه داد عرفانی که انزوا گرا نبود عرفانی که با سیاستمداران برای نصحیت و پشتبانی ارتباط داشت.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جامی یک شاعر ادیب هنرمند بود که نثر و شعر را باهم پیش می برد به این جهت از او به عنوان شیخ اجل نام برده می شود.

صالحی با اشاره به اینکه ما شاعران زیادی را در بحث شعر داریم اما در حوزه نثر یا قدمی برنداشته اند یا توجه نکرده اند. جامی به عنوان نقطه اتصال در سبک های شعری مورد توجه است در حوزه ادبی می توان ده ها ویژگی برشمرد که در مقالات به آن اشارات تکمیلی شده است.

وی تاکید کرد: این همایش مبارک بسیار ارجمند است چرا که این منطقه تمدنی مورد توجه ارجاء درونی و بیرونی قرار گرفته است. صدها مفاخری که از این مرز بوم برخاسته اند ستارگان بشریت اند تنها به این منطقه یا کشور ما تعلق ندارند بلکه حق تمام مردم دنیا است که آنها را بشناسند.

استاندار خراسان رضوی هم در این همایش گفت: نور الدین عبدالرحمان جامی، ملقب به خاتم الشعرا، یکی از مفاخر پرآوازه میهن اسلامی در قرن نهم هجری است که می توان او را یکی از تاثیرگذارترین شاعران زبان فارسی است.

علی رضا رشیدیان افزود: وی از نخستین شاعران زبان فارسی است که به ادبیات غرب و اروپا معرفی شد و آثار وی که بیش از دهها کتاب و رساله نظم و نثر به زبان های فارسی و عربی به یادگار مانده مانند دیوان اشعار و هفت اورنگ، از قرن هفدهم به بعد در اروپا توسط بزرگانی چون فیتز جرالد و گوته ترجمه و شرح گردیده بر همین اساس بسیاری از نامداران ادب اروپا تحت تاثیر آثار او بوده و از وی به بزرگی یاد کرده اند.

وی گفت: این نفوذ و تاثیر ژرف و شگرف بدون تردید حاصل تربیت روحانی وی در فضایی سرشار از فر و فرهنگ و معرفت و معنویت بوده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: با نگاهی گذرا بر شرح و آثار گرانقدر جامی، او را می توان یکی از نمادها و نماینده های تقریب مذاهب اسلامی دانست. این شاعر شجاع و متعهد در شرایطی که اختلافات مذهبی میان اهل سنت و اهل تشیع به اوج خود رسیده بود و کمترین بی اعتنایی در این زمینه عواقب وخیمی برای افراد به وجود می آورد. بدون ترس و هراس، ستیزه جویان هر دو طرف را تقبیح می کند.

رشیدیان افزود: آثار گرانقدر جامی می تواند زمینه و بستر مناسبی برای شناخت، احیاء و تعمیق پیونده های مشترک فرهنگی به ویژه در کشورهای هم تاریخ و همزبان و گسترش وفاق و همدلی و همبستگی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه مهم و راهبردی آسیای میانه، قفقاز و افغانستان و حتی شبه قاره هند باشد. امری که با عنوان دیپلماسی فرهنگی بسیار مورد تاکید دولت تدبیر و امید قرار دارد و امیدوارم در سال 2017 و فرصت پایتخت فرهنگی مشهد مقدس برای جهان اسلامی از ظرفیت های میراث فرهنگی بین کشورها بهره بیشتری ببریم.

وی گفت: بر مبنای همین شخصیت جامع و خالی از تعصب است که وی شعر را در خدمت حقیقت و حقانیت قرار داده است..

استاندار خراسان رضوی افزود: بدون شک برگزاری همایش های وزین و فاخر در بزرگداشت شخصیتهایی همچون نورالدین عبدالرحمن جامی به ویژه در زمان حاضر و علی الخصوص در مناطقی همچون خطه کهن جام، بنا بر بسیاری از ملاحظات فرهنگی، مذهبی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قابل ستایش و قدردانی است.

در ابتدای این همایش دبیر همایش بین المللی عبدالرحمن جامی با اشاره به برنامه های اجرایی این رویداد افزود: در این همایش علاوه بر حضور برخی مقامات کشوری و دانشگاهی، روسای کمیسیون ملی یونسکو، موسسه فرهنگی اکو، بنیاد مطالعات آسیای میانه(ایکاس) شرکت دارند.

علیرضا قیامتی خاطرنشان کرد: از مجموع 307 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش، 186 مقاله پذیرش شده که از این میان 60 مقاله در 2 روز برگزاری همایش ارائه می شود.

وی افزود: از میان مقالات دریافتی 57 مقاله از کشورهای خارجی و 250 مقاله نیز از داخل کشور است که 68 درصد مولفان استاد دانشگاه هستند.

وی افزود: مجموع مقالات رسیده به دبیرخانه همایش در 2 جلد به زبان های فارسی و انگلیسی چاپ و در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد.

وی بازدید مهمانان شرکت کننده از زادگاه جامی و آرامگاه شیخ قاسم انوار را از جمله برنامه های این همایش دوروزه عنوان کرد.

وی زمان برپایی اختتامیه این همایش را عصر پنجشنبه ذکر و بیان کرد: همایش بزرگداشت عبدالرحمن جامی با مصوبه شورای اسلامی شهر و همراهی شهرداری تربت جام با همکاری سازمان های خارجی و داخلی و نهادهای کشوری و استانی و شهرستانی و نهادهای مردمی برگزار می شود.

نورالدین عبدالرحمن جامی، بزرگ ترین شاعر و سخن سرای قرن نهم هجری است که در سال 817 هجری قمری در 'خرجرد' از نواحی ایالت 'جام' به دنیا آمد.

وی هم در شعر و هم در نثر از بزرگترین ادبای ایران است و آخرین شاعر بزرگ 'سبک عراقی' و پیرو 'سعدی' و مولوی رومی' و 'نظامی' محسوب می شود که به همین دلیل علاقه مندان به سبک عراقی، به وی لقب 'خاتم الشعرا' داده اند.

این همایش دو روزه با حضور 37 نفر از اندیشمندان و فرهیختگان داخلی و خارجی از کشورهای روسیه، ترکیه، کره، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، آذربایجان و عراق در سالن اجتماعات شهید صارمی دانشگاه آزاد اسلامی برپا شده است.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.