به گزارش خبرنگار
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از راههای ایجاد هیجان و جذابیت در هر هنری، تن دادن به تغییر و تحول و نجات یافتن از روزمرّگی است. سالها بود که فیلمنامههای سینمایی همه در ژانر اجتماعی و با موضوعات نزدیک بهم و اغلب کلیشهای نوشته و توسط فیلمسازان ساخته میشدند. بهطور معمول فیلمسازان در این اندیشه بودند که هرچه مضمون فیلمها تلختر باشد، نیش گزنده آن بیشتر در تن کسانی که غافل از معضلات جامعه هستند فرو میرود و زهردار بودن آثار موثرتر واقع میشود. در این میان فیلمهایی هم بودند که فارغ از هر نیشی، در نوش و سرخوشی عجیبی بهسر میبردند و هدفشان تنها تجارت بوده و البته همچنان است.
خوشبختانه با شروع سال 1393 یک خانه تکانی در سینما رخ داد و با تغییر فضا مجالی برای ایجاد تنوع در نگارش فیلمنامهها و ساخت فیلمها با انواع ژانر فراهم شد. در این موقعیت جدید، فرصت ظهور نویسندگان و فیلمسازان جوان گمنام که هیچ رابطه و باندی در سینما نداشتند ایجاد شد و دور از انصاف است که اقرار به موفقیت آنها نشود. جوانها به میدان آمدند و با درک و شناخت بیشتر، بهتر و دقیقتر از نیازها، خواستهها و دغدغه جوانان و قشر آسیبپذیر جامعه، اتفاقات خوبی را رقم زدند که بی تردید در حافظه سینما ماندگار میشود.
بهتدریج با تنوع یافتن مضمون فیلمها و توجه به خلاقیت و بهروز شدن در فیلمها، ناگریز ترکیب اکران فیلمها هم متنوع و جذابتر شد و کمکم آشتی مخاطب و سینما شکل گرفت. سینما سال 94 نسبت به سال گذشته و امسال نیز با رونق و شکوفایی مادی و معنوی گیشهها و استقبال از فیلمها مواجه شد و فصلی نو در کتاب سینمای ایران نوشته شد.
انفجار گیشهها در نوروز95 فیلمسازان پیشکسوت و جوان و تازه نفس سینما، مزد دوری از کلیشه و شکستن رکود، روی آوردن به خلاقیت،تلاش و اثر متفاوت خود را گرفتند و مردم پس از سالها منتظر بودند تا اکران فیلمهای سینمایی هرچه زودتر آغاز شود تا به تماشای آنها بروند. اتفاقی که حداقل از آغاز دهه 90رخ نداده بود و مردم رغبت چندان به فیلمهای در حال اکران نشان نمیدانند مگر اینکه یک فیلم طنز به نمایش در میآمد تا برای ساعتی بخندند و سالن را ترک کنند. کشیده شدن اکران فیلمها به سانس فوق العاده و نیمه شب و تماشای فیلم روی زمین سالن سینما نیز اتفاقی بود که سینمای ایران در اینسالها کمتر شاهد آن بود چون پیش از این اغلب سالنها، حتی در ساعات میانی روز، خلوت بودند.
دهه اول اسفند ماه بود که اکران فیلم «من سالوادور نیستم» به کارگردانی منوچهر هادی و با ایفای نقش رضا عطاران، یکتا ناصر و.... قدم اول استقبال فوقالعاده از اکران نوروز شد.
از اواخر اسفندماه اکران کوران رقابت فیلمهای «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمیکیا، «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «پنجاه کیلو آلبالو» به کارگردانی مانی حقیقی و «من سالوادور نیستم» آغاز شد و این آثار در ایام عید نوروز با فروش بالغ بر 43میلیارد تومانی رکورد اکران نوروز را شکستند.
در این میان فیلمهایی هم بودند که به دلیل نمایش در زمان شلوغی ایام نوروز و در میان فیلمهای پر مخاطب اکران عید کمتر دیده شدند و بهتر بود اکران «کفش هایم کو؟» ساخته کیومرث پوراحمد و «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی به زمان بهتری موکول میشد.
اکران دوم عید نوروز در اردیبهشت ماه و در حالی آغاز شد که فیلمهای اکران اول سال، همچنان فروش خوب و نبض گیشه را در دست داشتند.
فیلم های سینمایی «رسوایی ۲» به کارگردانی مسعود ده نمکی، «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «خنده های آتوسا» به کارگردانی علیرضا فرید، «یک دزدی عاشقانه» به کارگردانی امیرشهاب رضویان و «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان در اکران دوم نوروز ۹۵ روی پرده رفتند.
مسیر ادامهدار میلیاردیها با اضافه شدن فیلمهای جدید به اکران فیلمها با شروع ماه مبارک رمضان، فروش گیشهها به اکران نوروز نرسید اما همچنان روند میلیاردی شدن فیلمها در فاصلهای کوتاه از شروع اکران ادامه دارد.
فیلم «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان و اثر طنز «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی در ماه مبارک رمضان به جمع فیلمهای در حال اکران پیوستند و فروش خوبی را رقم زدند.
به دلیل استقبال خوب و روند موفقیتآمیز فروش فیلمهای نمایش داده شده در اکران ماه مبارک رمضان، که طبق تصمیمگیری شورای صنفی نمایش از امتیاز ویژهای برای مدت اکران بهرهمند بودند، همچنان بر پرده سینما اکران دارند. «ایستاده در غبار» برشی از زندگی و مبارزه جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان را به تصویر کشیده بود و مصطفی کیایی پس از «خط ویژه» و «عصر یخبندان» این بار با لحن طنز به مفسدان اقتصادی هجوم برده بود. «بارکد» یک هفته است که دیگر سرگروه نیست اما همچنان کف فروش هفتگی بالایی دارد و نمایش داده میشود.
فیلم «دختر» و «زاپاس» نیز که بیش از یکماه از اکران آنها میگذرد، با استقبال مواجه شدند و طبق آخرین آمار، به ترتیب به فروش بیش از 2 میلیارد و 710 میلیون تومانی و بالغ بر 4 میلیارد و 60 میلیونی دست یافتهاند که با توجه به ادامه اکران، فروش این دو فیلم نیز افزایش خواهد یافت. دراکولا نیز که از دهه اول تیرماه اکران شده، فروشی بالغ بر 3میلیارد و 900میلیاردی بدست آورده است.
فیلمهای «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی و «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان از سیزدهم و فیلم طنز «ناردون» به کارگردانی سیروس حسنپور از 20مرداد به جمع فیلمهای درحال اکران پیوستند.
«امکان مینا» و «لانتوری» همزمان اکران شدند اما اثر تبریزی از شانس نمایش در سینماهای حوزه هنری بهرهمند شد و «لانتوری» به بهانه اینکه حوزه هنری سانس و سالن خالی برای این فیلم ندارد ، از اکران در این سینماها بازماند. با این وجود فیلم جدید، در جذب مخاطب موفقتر از کمال تبریزی و اثر جدیدش عمل کرده و تفاوت میلیاردی با فیلم اکران شده همزمان خود دارد.
«لانتوری» رضا درمیشیان با وجود محدودیت سنی و سالن سینمایی، از 13 مرداد اکران شده و در مدت دو هفته، بیش از 2میلیارد و 850 میلیون تومان فروخته است.
فیلم «ناردون» نیز پس از یک هفته نمایش، بیش از 560 میلیون تومان فروش داشته است.
جدیدترین جدول فروش فیلمهای اکران سال 95 بر اساس میزان فروش
من سالوادور نیستم 14,330,523,100
50 کیلو آلبالو 13,520,771,000
ابد و یک روز 11,345,916,700
بارکد 10,112,544,500
بادیگارد 6,689,403,700
زاپاس 4,045,040,100
دراکولا 3,629,452,800
لانتوری 2,771,065,800
رسوایی 2 2,619,885,900
دختر 2,518,597,300
اژدها وارد می شود 2,048,358,600
عادت نمی کنیم 1,828,040,300
خشم و هیاهو 1,591,145,300
ایستاده در غبار 1,535,899,780
یک دزدی عاشقانه 1,345,606,100
کفشهایم کو؟ 714,314,500
مرگ ماهی 573,697,500
خندههای آتوسا 487,454,300
ناردون 475,863,699
ننه نقلی 432,393,900
دزد و پری 422,460,810
امکان مینا 209,743,000
دلبری 138,511,000
من 100,949,499
آبنبات چوبی 62,691,500
دوازده صندلی 629,000
انتهای پیام/