آبسه دندان، عفونتی در داخل و یا در اطراف دندان است که می تواند بسیار دردناک بوده و در صورت عدم درمان منجر به از دست دادن دندان شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از یزد؛ آسیب دیدگی دندان، وجود حفره در دندان (پوسیدگی دندان) و یا بیماری لثه می توانند منجر به آبسه دندان شوند.

اگر یک حفره در دندان درمان نشود، بخش داخلی دندان (پالپ دندان) می تواند ملتهب و عفونی شود. در این حالت باکتری ها می توانند در بافت های اطراف دندان گسترش یافته و منجر به آبسه دندان شوند.

بیماری لثه باعث می شود که لثه از دندان جدا شده و از آن فاصله بگیرد. چنانچه غذا در این فاصله های بین لثه و دندان نفوذ کند و در آنجا بماند، باکتری ها فرصت رشد پیدا کرده و موجب آبسه دندان می شوند که آبسه دندان به مرور زمان می تواند منجر به تحلیل رفتن استخوان اطراف دندان شود.

آبسه دندان شامل علائمی مثل، درد ضربانی به ویژه در هنگام جویدن، قرمزی و ورم در لثه، احساس مزه ای ناخوشایند و شور در دهان، ورم در فک و صورت، تب، یک ورم قرمز رنگ در داخل دهان و حساس به لمس شدن و احساس درد در هنگام لمس شدن یکی از دندان ها است.

با گذشت زمان و گسترش عفونت، ممکن است استخوان فک شروع به تحلیل رفتن بکند. هنگامی که این اتفاق بیافتد ممکن است درد شما کمتر شود، اما فراموش نکنید که هنوز عفونت وجود دارد. اگر تحلیل استخوان بیش از حد شود، ممکن است شما با لق شدن دندان مواجه شده و مجبور به کشیدن آن شوید.

اگر شما با دندان درد شدید، ورمِ لثه و یا صورت و یا خروج چرک مواجه شدید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. ممکن است شما به آبسه دندان مبتلا شده باشید. اگر آبسه دندانی درمان نشود، ممکن است عفونت گسترش پیدا کرده و خطرناک شود.

دندانپزشک در مورد علائم شما، سوالاتی خواهد پرسید و سپس ورم و سایر علائم عفونت را معاینه می کند. ممکن است دندانپزشک روی دندان ضربه هایی بزند و یا برای تشخیص آبسه دندان از گرما و یا سرما استفاده کند و همچنین ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد که از دندان خود عکس اشعه X بگیرید.

آبسه دندان باید بلافاصله درمان شود و برای درمان آبسه دندان، دندانپزشک ممکن است موارد زیر استفاده کند که شامل،  تجویز آنتی بیوتیک هایی به منظور از بین بردن باکتری های عفونت، ایجاد یک سوراخ در دندان با تخلیه ی عفونت،  برای تسکین درد شما،  ایجاد کانال در ریشه دندان به منظور از بین بردن پالپ آلوده به عفونت دندان و کشیدن دندان است.

برای کاهش درد و ورم، می توانید مقداری یخ را در یک کیسه قرار داده و دور آن را با یک حوله بپوشانید و روی گونه خود قرار دهید. همچنین برای کاهش درد می توانید از دارو های مسکن بدون نسخه استفاده کنید. اگر سیگاری هستید (سیگار، قلیان، پیپ و ...) سعی کنید در طول دوره درمان مقدار کمتری بکشید.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.