درخواست دولت کلمبیا برای استقرار فوری کارشناسان سازمان ملل در این کشور

دولت کلمبیا خواستار آن شد که کارشناسان سازمان ملل متحد هر چه زودتر در این کشور مستقر شوند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت کلمبیا خواستار آن شد که کارشناسان سازمان ملل متحد که مسئولیت نظارت بر نحوه اجرای توافق صلح میان دولت با شورشیان فارک را بر عهده دارند هر چه زودتر و حتی زودتر از زمان برگزاری همه پرسی تایید این توافق نامه، در این کشور مستقر شوند.

بر این اساس، سرجیو خارامیلو -- کمیسر عالی صلح کلمبیا -- در گفتگو با خبرنگاران گفت «این نیاز احساس می شود که هیئت ناظران سازمان ملل هر چه زودتر در کشور مستقر شوند تا زمانی که توافق نامه صلح، در هاوانا نهایی و همه پرسی هم برگزار می شود، این ناظران در محل حضور داشته باشند و بتوانند تضمین کنند که کلمبیایی ها با آزادی کامل رای خود را به صندوق ها بیندازند.»

حدود 450 ناظر نظامی که اکثر آنها اهل کشورهای آمریکای لاتین هستند، نظارت بر خلع سلاح شورشیان فارک و اجرای صحیح توافق نامه صلح را برعهده دارند.

نخستین گروه از این ناظران به کلمبیا آمده اند و به گفته سرجیو خارامیلو، کار استقرار آنها ظرف سه تا چهار هفته آینده به اتمام خواهد رسید.

شورشیان مارکسیست فارک و دولت کلمبیا که از سال 1964 با یکدیگر درگیری دارند، در بیست و سوم ژوئن یک توافق نامه صلح دوجانبه امضا کردند.

در جنگ مسلحانه میان دولت کلمبیا و شورشیان فارک که قدیمی ترین درگیری ها در آمریکای لاتین محسوب می شود، دستکم دویست و شصت هزار نفر کشته، چهل و پنج هزار نفر ناپدید و شش میلیون و هشتصد هزار نفر آواره شده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار