مقامات دولت آمریکا با شرکت در یک کنفرانس خبری بار دیگر از پرداخت پول به ایران دفاع کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شیکاگو تریبون، دولت باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – روز گذشته (جمعه) با بیان اینکه ایران دیر یا زود به نحوی طلب قدیمی خود از آمریکا را دریافت می‌کرد، بار دیگر از تصمیم خود برای پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد به این کشور همزمان با آزادی زندانیان آمریکایی دفاع کرد. 

مقامات دولت اوباما روز گذشته با شرکت در یک کنفرانس خبری تاکید کردند این پول به عنوان باج به ایران پرداخت نشد؛ اما دولت آمریکا از آن به عنوان اهرمی برای تضمین آزادی 4 شهروند خود استفاده کرد. چراکه تا پیش از آنکه هواپیمای حامل زندانیان آمریکایی خاک ایران را ترک کند، مقامات کاخ سفید درمورد آزادی آنها تردید داشتند. 

دفاع دولت آمریکا از پرداخت پول به ایران پس از آن صورت گرفت که وزارت امور خارجه این کشور برای اولین بار از زمان افشای این اقدام، وجود ارتباط میان پرداخت بدهی معوقه ایران و مسئله آزادی زندانیان آمریکایی که همان روز صورت گرفت را تایید کرد. این در حالیست که اوباما و سایر مقامات کاخ سفید پیشتر وجود چنین ارتباطی را تکذیب کرده بودند.

اذعان دولت اوباما به وجود ارتباط میان پرداخت بدهی معوقه ایران و آزادی شهروندان آمریکایی موج تازه‌ای از انتقاد را از جانب جمهوری‌خواهانی که از ابتدا این اقدام اوباما را نوعی باج‌دهی به ایران عنوان کردند، به دنبال داشت. 

در همین ارتباط، دونالد ترامپ – نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه – صبح جمعه در یک سخنرانی انتخاباتی در شهر شارلوت واقع در کارولینای شمالی بار دیگر با انتقاد از تصمیم دولت اوباما مبنی بر پرداخت پول نقد به ایران گفت: "اوباما در ابتدا پرداخت پول به ایران به خاطر آزادی گروگان‌ها را تکذیب کرد و گفت دولتش اهل باج‌دهی نیست؛ اما اکنون مشخص شده است که او این کار را انجام داده است. او در مورد آزادی گروگان‌ها علناً به ما دروغ گفت."

پال رایان – رئیس مجلس نمایندگان آمریکا – نیز گفت اوباما یک توضیح کامل درباره اقدامش و سابقه خطرناکی که این اقدام ایجاد کرده است به مردم آمریکا بدهکار است. 

400 میلیون دلاری که دولت اوباما همزمان با آزادی 4 شهروند آمریکایی به صورت نقد و در قالب ارزهای معتبر اروپایی به ایران پرداخت کرد پولی بود که دولت آمریکا از زمان شاه سابق ایران بابت تجهیزات نظامی سنگینی که هیچگاه به ایران فروخته نشد به این کشور بدهکار بود. 

اوباما در یک سخنرانی در ماه ژانویه بازپرداخت این مبلغ به ایران به علاوه 1.3 میلیارد دلاری که در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به عنوان سود به آن تعلق گرفته بود را نسبت به آنچه که دادگاه بین‌المللی لاهه ممکن بود به زودی آمریکا را مجبور به پرداخت آن کند، منصفانه و به نفع مردم آمریکا خواند. 

یکی از مقامات دولت او نیز در کنفرانس خبری روز گذشته در همین ارتباط اعلام کرد به دلیل نگرانی‌هایی که درباره امکان تعیین سودی بسیار بیشتر از 1.3 میلیارد دلار از سوی دادگاه لاهه وجود داشت، دولت آمریکا تصمیم گرفت این موضوع را به سرعت با ایران حل و فصل کند. 

وی همچنین برای توجیه پرداخت 400 میلیون دلاری دولت اوباما به ایران تاکید کرد: "اگر بخواهیم بگوییم بین ایران و آمریکا معامله‌ای بر سر آزادی زندانیان آمریکایی صورت گرفت، باید آزادی زندانیان آمریکایی را بجای ارتباط دادن با پرداخت بدهی معوقه ایران، با آزادی همزمان چندین ایرانی از زندانهای آمریکا مرتبط کرد؛ زیرا همانطور که 4 شهروند آمریکایی در زندانهای آمریکا قرار داشتند، چندین شهروند ایرانی نیز به دلیل نقض تحریمهای آمریکا در زندانهای ما به سر می‌بردند."

وی ادامه داد: "بنابراین می‌توان گفت آمریکا و ایران در این پرونده به تبادل زندانیان پرداختند نه به تبادل پول با زندانیان."


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار