روسای مجالس ایران و عراق در نشست خبری خود بر مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه تأکید کردند.

تمامیت ارضی عراق اصل مهمی در ثبات منطقه است
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی که به همراه همتای عراقی خود پس از دیدار دو جانبه در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، بر حفظ امنیت عراق تأکید کرد.

رئیس قوه مقننه در ابتدای این نشست گفت: عراق یک کشور ثروتمند و داری یک ملت ریشه‎دار است و آرزوی ایران این است که عراق همیشه توانمند و سرافراز باشد و ما هم با همه وجود تمامیت ارضی عراق را محترم می شماریم و آن را اصلی مهم برای ثبات منطقه می‌دانیم.

لاریجانی در ادامه با اشاره به مذاکرت خود با رئیس مجلس عراق گفت: توسعه روابط اقتصادی در زمینه‌های مختلف از جمله موضوعات مذاکره بنده با رئیس مجلس عراق بود، چرا که برخی موانع و مشکلاتی بر سر راه تجار ایرانی و عراقی وجود دارد که امیدواریم با نگاه سنجیده الجبوری این مسائل حل شود تا روابط تجاری اقتصادی ایران و عراق جهش قابل توجهی داشته باشد.

رئیس قوه مقننه در ادامه بیان داشت: همچنین در جلسه فوق موضوعاتی از قبیل حل بحران تروریسم در داخل عراق و همگرایی بیشتر سیاسی در مسائل داخلی این کشور مطرح شد و درباره آن با رئیس مجلس عراق گفت و گو کردیم.

وی تأکید کرد: بحران امنیتی در منطقه از جمله موضوعات دیگر مذاکرات بنده با رئیس مجلس عراق بود، این مسائل جدای از مشکلات داخلی عراق نیست و طبیعتا سرنوشت مسلمانان در منطقه هم برای ایران و هم برای عراق نگران‌کننده است بنابراین استقرار سیاسی- امنیتی و حل بحران‌ها در منطقه مورد اهتمام طرفین در این جلسه بود.

رئیس مجلس مقننه در ادامه اظهار داشت: مذاکرات بنده با رئیس مجلس عراق دو وجه رسمی و خصوصی داشت که هر دو درباره مسائل مهم عراق و منطقه بود.

لاریجانی افزود: عراق کشور دوست و برادر ماست و در یک بازه زمانی طولانی روابط دو دولت به هم تنیده است، مخصوصا در فراز و فرودهای اخیر دو دهه این کشور که ملت ایران همیشه در کنار عراق بوده است.

در ادامه این نشست سلیم الجبوری گفت: امروز بر اساس یک دیدار رسمی و در قالب هیأت پارلمانی به ایران آمدیم تا انتخاب مجدد آقای لاریجانی را برای ریاست مجلس ایران تبریک بگوییم چرا که وی به دلیل برخورد با بحران‌ها یکی از لایق‌ترین افراد برای این منصب بود.

رئیس مجلس عراق در ادامه گفت: ما و سایر تصمیم‌گیرندگان معتقدیم که ایران کشوری است که باید با آن روابط قوی‌تری داشته باشیم و این ارتباط همچنان مستمر باشد، درصدد هستیم تا پل‌های ارتباطی بیشتری با ایران بزنیم که این رویکرد می تواند به نفع دولت عراق باشد.

الجبوری اظهار داشت: در جلسه امروز خود با رئیس مجلس شورای اسلامی ایران درباره روابط پارلمانی دو کشور بحث شد که بنده معتقدم توسعه روابط در این زمینه می‌تواند به نفع هر دو ملت باشد.

وی در ادامه با اشاره به موضوعات معطوف به تروریسم در منطقه گفت: درحال حاضر ما با یک بحران امنیتی در داخل منطقه روبرو هستیم که نمود این مسئله در حضور داعش و گروه‌های تروریستی در منطقه است بنابراین از کشورهای منطقه می خواهیم در کنار ما بایستند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

رئیس مجلس عراق تاکید کرد: در این بین جمهوری اسلامی ایران کشوری بوده که نقش مؤثری ایفا کرده و نقش مهمی در مبارزه با داعش داشته است.

الجبوری در ادامه تأکید کرد: همچنین طرفین در این دیدار درباره گسترش روابط تجاری اقتصادی گفت و گوهایی داشتند و بر این مسئله اهتمام ورزیدند.

رئیس محس عراق در ادامه تأکید کرد: همچنین در زمینه نتایج نشست بین‌المجالس اسلامی صحبت‌هایی را رئیس مجلس ایران انجام شده و در مورد تصمیمات آن جلسات که در خصوص مبارزه با تروریسم بود بحث و گفت و گو صورت گرفت.

در ادامه جلسه، رئیس مجلس عراق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اختلافات سیاسی در عراق شما چه راه حلی را پیشنهاد می‌کنید و اینکه اختلافات چه تأثیری بر مبارزه با تروریسم می‌گذارد؟ گفت: به هر حال مسئولین سیاسی عراق این درایت را دارند که مشکلات را حل کنند و تصورشان این است که یکپارچگی در مبازره با تروریسم امری ضروری است بنابراین تصمیم‌گیرندگان در عراق بر این موضوع تمرکز دارند که نباید بر روی اختلافات پافشاری کنند.

الجبوری گفت: ما مایل بودیم عراق نقش بیشتری و روشن تری را در زمینه مقابله با تروریست‌ها ایفا می‌کرد، به دنبال آن بودیم که دیدگاه‌های یکپارچه‌ای را در برخورد با این پدیده و بحران‌هایی که در داخل و خارج عراق به وجود می‌آید، داشته باشیم، در حال حاضر به این سمت حرکت می‌کنیم تا با کشورهای مختلف برای  برخورد با بحران‌ها در ارتباط باشیم، معتقدیم باید اهتمام ما در مقابله با تروریسم مقام و رتبه اول را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در دیدار با  لاریجانی در خصوص روابط تجاری و اقتصادی مذاکره شد، ادامه داد: هردو طرف در این زمینه‌ها اهتمام زیادی داشتیم و توانستیم به نقاط مشترکی هم دست یابیم، به هر حال در هیأتی که همراه بنده به ایران آمدند، شخصیت‌های زیادی حضور دارند.

رئیس مجلس عراق تصریح کرد: در جلسه با لاریجانی به نتایج نشست بین‌المجالس اسلامی که در بغداد برگزار شد، اشاره کردیم. در آن نشست تصمیماتی گرفته شد تا برای مقابله با تروریست و حرکت‌های تروریستی  همکاری بین همه کشورها یکپارچه باشد.

الجبوری در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه راه حلی برای حل اختلافات سیاسی در عراق پیشنهاد شده، گفت: به هر حال مسئولان سیاسی در عراق و تصمیم‌گیران در این کشور این درایت را دارند که مشکلات را حل کنند، آنها تنها تصوری که دارند این است که مواضع‌شان برای مقابله با تروریست و حل مشکل و بحران اقتصادی یکپارچه باشد، همه تمایل دارند که از اختلافات عبور کنند لذا آنچه که از دوستان انتظار داریم این است که همه به ما کمک کنند.

رئیس مجلس عراق خاطرنشان کرد:تصمیم‌گیران نظامی و سیاسی عراق به مصلحت این کشور فکر می‌کنند و مصلحت را در نظر می‌گیرند، هر تصمیمی که بگیرند در راستای مصلحت عراق است اما آن چیزی که مهم است، منافع عراق است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به شرایط منطقه و امکان استفاده از جنگنده‌های روسی از پایگاه‌های ایرانی آیا این امکان وجود دارد که در کنار بمباران حلب، مناطق عراقی زیر نظر داعش همچون موصل نیز توسط جنگنده های روسی بمباران شوند؟ گفت: تصمیم‌گیران نظامی عراقی آنچه به مصلحت این کشور باشد را انجام می‌دهند و تصمیمات لازم را می‌گیرند. مهم منافع عراق است که بر همه چیز ارجحیت دارد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار