انواع خشت های مورد استفاده در بافت تاریخی یزد در کارگاه های میراث فرهنگی تولید می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از یزد؛ شرافت، مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: خشت از کهن ترین مصالح ساختمانی بشر در فلات مرکزی ایران است، که در ادوار مختلف به اشکال مختلف تولید و مصرف می شده است.

شرافت در خصوص روش تولید این عنصرسازنده بافت تاریخی شهر یزد افزود: روش ساخت خشت بسیار آسان بوده و با ترکیب آب و خاک و ساختن گل و ریختن آن در قالب و خشک کردن آن در مجاورت نور خورشید خشت خام ساخته می شود. بنابر این تولید خشت خام یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین روش های تولید مصالح ساختمانی در ایران بویژه شهر تاریخی یزد بوده است.

وی در ادامه افود: هرچند خشت ها ظاهری ساده و شبیه به هم دارند اما ویژگیهای خشت های هر دوره تاریخی با دوره دیگرمتفاوت است و باستان شناسان گاها از روی ابعاد و مواد سازنده و شیوه ساخت خشت ها قدمت بناهای تاریخی را تعیین می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد در خصوص محاسن بناهای خشتی افزود: یکی از محاسن این مصالح ساختمانی کهن در مناطق کویری ایران بوِژه شهر تاریخی یزد، پایداری و ماندگاری آن است. تا حدی  که بعضی از بناهای خشتی شهر تاریخی یزد، بیش از هزار سال قدمت دارند و هنوز با قامتی استوار پا برجا ایستاده اند.از دیگر محاسن خشت خام باید از عایق بودن آن در برابر حرارت نام برد. 

وی در ادامه تصریح کرد:اگر خشت خام در دسترس پیشینیان ما نبود، زندگی در تابستان های طاقت فرسا و زمستان های خشک و سرد کویر یزد هرگز میسر نمی گشت و حتی با پیشرفت تکنولوژی، مصالح جدید امروزی نیز نتوانسته است مشکل گرما و سرمای کویر ایران را حل کرده و جایگزین خشت گردد.

وی در پایان متذکر شد: جهت تامین مصالح مورد نیاز برای حفظ بافت تاریخی و همچنین آشنایی مردم و بازدیدکنندگان بافت تاریخی شهر یزد با این مصالح بومی و تاریخی، کارگاه هایی در بافت تاریخی شهر یزد دایر گردیده و بازدید از این کارگاه ها برای عموم مردم آزاد است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.