شعر کوتاه مربوط به امروز نیست و در چند هزار سال پیش نیز می‌توان این قالب شعری را مشاهده کرد.

سینا به منش، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آنکه قالب شعری کوتاه داریم اما شعر کوتاه نه، گفت: اگر شعر کوتاه وجود ندارد، پس چه مطلبی در قالب کوتاه سروده می‌شود. شعر کوتاه مربوط به امروز نیست و در چند هزار سال پیش نیز می‌توان این قالب شعری را مشاهده کرد. به عنوان مثال قالب شعر «سه خشتی» به چندهزار سال پیش بازمی‌گردد. از قالب‌های دیگر در این زمینه خسروانی است.

وی افزود: قالب شعر «خسروانی» سه خط شعر بوده است و قبل از آنکه امکان سرایش شعر کلاسیک در ادبیات ما وجود داشته باشد، شعر کوتاه در کشور وجود داشت. به دلیل سیستم شعر فولکلور که وجود داشت، شعرها به صورت کوتاه بود. از طرف دیگر راحت‌تر می توانستند این نوع شعر را به خاطر بسپارند.

این شاعر در خصوص جدید بودن قالب شعر کوتاه اظهار داشت: شعر کوتاه نوع ادبی نیست که آن را تازه مطرح کرده باشند و به روزگار الان مربوط شود؛ بلکه انواع دیگری چون رباعی و دوبیتی را می توان در ادبیات دید. در میان اقوام ایرانی نیز شعرهای سه خطی دیده می شود. البته از میان شعرهای سه خطی، نوع خسروانی آن به دربار مربوط می‌شد و در بین آنها کاربرد داشت حتی شعرهای محلی ما نشان می‌دهد، ابتدا شعر کوتاه وجود داشت و سپس قالب های غزل و شعرهای بلندتری در ادبیات شکل گرفت.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار