به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه اجتماعی (social media) یک مدیوم ارتباطی است که زبان مختص به خود، آداب و قوانین نانوشته خود را دارد. اما نسلهای بعد از ما در درون فرهنگ رسانههای اجتماعی رشد میکنند و این رسانهها نه تنها روی آنها، بلکه روی رفتار و عادات ما اثرگذارند و از این رو، محققان چند سالی است شروع به مطالعه و درک این تاثیرات کردهاند.
در این مطلب میخواهیم در این مورد بگوییم که عکسهای سلفی چه چیزهایی را در مورد شخصیت ما فاش میکنند. یکی از پدیدههای فراگیر موجود در فرهنگ رسانههای اجتماعی، سلفیها هستند. سلفیها در واقع عکسهاییاند که افراد با گوشیهای هوشمند خود از خودشان به تنهایی یا همراه با دیگران میاندازند.
این عکسها آنقدر زیاد شدهاند که دیدن آنها در فضای مجازی تبدیل به امری عادی برای ما شده است اما برای محققان دانشگاه تکنولوژی نانیانگ در کشور سنگاپور، سلفیها چیزهای زیادی را در مورد افراد فاش میکنند. اینکه شما چه حالت بدنیای در عکس دارید، کجا آنها را گرفتهاید، وضعیت دوربین چگونه است و حالت بیانی صورتتان چیست، از عواملیاند که شخصیت شما را نمایان میسازند.
پژوهشگران ۱۲۳ عکس سلفی را از یک وبسایت میکروبلاگینگ چینی با نام Sina Weibo مطالعه کردند. ۱۲۳ نفری که عکسهای سلفی آنها مورد مطالعه قرار گرفته بود یک پرسشنامه در مورد ویژگیهای شخصیتی خود را پر کردند و از ۱۰۷ دانشجوی چینی دیگر خواسته شد تا این عکسهای سلفی را ببیند و ارزیابی خود را از شخصیتهای موجود در این عکسها اعلام کنند.
پژوهشگران هر سلفی را براساس ۱۲ معیار دستهبندی کردند:
آیا چهرهها در عکس duck هستند یا خیر. اصطلاح duck face در مورد عکسهایی به کار میرود که فرد در آن لبهایش را به هم فشرده و به سمت بیرون داده و گونههایش به داخل رفته است. از این عکسها معمولا برای عکسهای حسابهای کاربری در فضای مجازی استفاده میشود (منبع).
آیا لبها به هم فشرده شدهاند یا خیر.
آیا فرد به دوربین نگاه میکند یا خیر.
میزان حالت عاطفی مثبت در عکس چقدر است.
ارتفاع دوربین چقدر است.
آیا زاویه دوربین از روبهرو است یا از کنار.
چقدر از چهره فرد در عکس موجود است.
چقدر از بدن فرد در عکس موجود است.
آیا اطلاعاتی در مورد محل عکاسی درج شده یا خیر.
آیا مشخص است که عکس در یک مکان عمومی گرفته شده است.
آیا مشخص است که عکس در یک مکان خصوصی گرفته شده است.
آیا نشانهای حاکی از ویرایش عکس وجود دارد.
نتایج مطالعات نشان داد که برخی از این معیارها با ویژگیهای شخصیتی افراد حاضر در عکسها ارتباط دارد. محققان در نهایت به موارد زیر رسیدند:
سازگاری و موافقت: افرادی که امتیاز بیشتری در زمینه سازگاری و موافقت (اشتیاق به دوستی) گرفته بودند، احساسات مثبت بیشتری در عکسهای سلفی خود بروز داده بودند و دوربین را در زاویه پایین قرار داده بودند.
باوجدانی: افرادی که در زمینه وجدان امتیاز بیشتری گرفته بودند، کمتر مکان خصوصیای را که عکس سلفی را در آن گرفته بودند آشکار کرده بودند (احتمالا به دلایل حفظ حریم خصوصی).
داشتن اختلال عصبی: افرادی که در حوزه داشتن اختلال عصبی (امکان بیثباتی عاطفی) امتیاز بیشتری گرفته بودند، بیشتر از حالت duck face در عکسهای سلفی خود استفاده کرده بودند.
پذیرا بودن: افرادی که در زمینه پذیرای تجربیات تازه بودن امتیاز بیشتری گرفته بودند، در عکسهای سلفی خود احساسات مثبت بیشتری بروز داده بودند.
نکته قابل ذکر در این زمینه این است که شاید بهراحتی نتوان نتایج این پژوهش را به تمامی فرهنگها تعمیم داد. با این حال، محققان معتقدند با افزایش این نوع مطالعات، میتوان به یافتههای دقیقتری در حوزه ارتباط عکسهای سلفی با ویژگیهای شخصیتی افراد رسید.
منبع:وبسایت ویدوال
انتهای پیام/