با همکاری وزارت زراعت از این به بعد زعفران کشورمان به طور قانونی، معیاری و با نام و نشان افغانستان به جهان صادر میشود.

زعفران هرات جواز سازمان ISO را کسب کردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، شش شرکت تولید کنندۀ زعفران در هرات به همکاری وزارت زراعت جواز سازمان معیاری سازی جهانی یا "ISO" را به دست آوردند و اکنون می‌توانند این محصول را به گونۀ قانونی، معیاری و با نام و نشان افغانستان به جهان صادر کنند.

محراب الدین احمدی سرپرست اداره زراعت هرات می‌گوید که سال گذشته زعفران کاران هرات ۴۵۰۰ کیلوگرام زعفران تولید کردند که قسمتی زیادی از آن به صورت قاچاق به ایران، پاکستان ، هند و حتی امارات متحده عرب منتقل شد که به گفتۀ وی سپس با نام آن کشورها تهیه و به بازارهای جهانی توزیع شد.

آقای احمدی می‌گوید که به دنبال این موضوع وزارت زراعت افغانستان بر آن شده تا با توزیع نشان ISO به شش شرکت تولید کنندۀ این گیاه از جمع ۲۶ شرکت، که از نگاه کمی و کیفی زعفران خوبی را تولید می‌کنند، به این مشکل راه حلی بیابد تا بعد ازاین زعفران تولیدی هرات با نام و نشان افغانستان به بازارهای جهانی صادر شود.

همه ساله زعفران کاران هرات مقدار زیادی زعفران برداشت می‌کنند که به‌گفته اداره زراعت این ولایت میزان اندکی از این گیاه به صورت قانونی به خارج از افغانستان صادرات می‌شود.

سرپرست اداره زراعت هرات همچنان میگوید این روند می‌تواند کمک بزرگی در معرفی تولیدات زراعتی افغانستان در بازارهای جهانی به شمار رود و زمینه سرمایه گذاری های بزرگ در بخش زراعت کشور را فراهم نماید.

جمهور نوشت: هشت شرکت تولید کننده زعفران در هرات جواز سازمان معیاری سازی جهانی را در اختیار دارند که دو شرکت به صورت انفرادی موفق به کسب این جواز شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.