معاون فرهنگی یونسکو در ایران گفت: بزرگان فرهنگی ایران وافغانستان از قبیل جامی منبع تولید دانش، همدلی، پرهیز از خشونت و ترویج دوستی میان کشورهای مختلف هستند، لذا بزرگداشت این افراد درمجامع بین‌المللی همواره مورد توجه و تاکید قرار دارد.

"عبدالمهدی مستکین" معاون فرهنگی یونسکو در ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به همایش بین‌المللی عبدالرحمن جامی که اواخر مردادماه‌ سال جاری در تربت‌جام برگزار شد، ابعاد شخصیتی این شاعر برجسته را عامل پیوند میان ایران و افغانستان عنوان کرد و اظهارداشت: با توجه به مشترکات ایران و افغانستان در بهره‌مندی از مولفه‌های گوناگون شخصیت جامی در عرصه‌های ادب و فرهنگ، این شخصیت بین‌المللی رشته‌پیوندی دو‌گانه میان ایران و افغانستان ایجاد کرده است.

وی در ادامه ضمن تمایز ایران جغرافیایی و فرهنگی و بیان گستره این دو محور، افزود: «ایران جغرافیایی» مختصات مرزی مشخصی دارد، اما گستره «ایران فرهنگی» از شرق چین تا آندلس و قفقاز تا ترکمن می‌باشد که مشاهیر ادبی نقش بسیار برجسته‌ای در دامن‌گستر شدن عظمت ایران فرهنگی دارند و به‌همین دلیل کشورهای پیرامونی ما دلداده جایگاه برجسته مشاهیر ایرانی از جمله عبدالرحمن جامی هستند.

این کارشناس مسائل فرهنگی ایران و افغانستان به اهداف سازمان یونسکو در ثبت‌جهانی 33 تن از مشاهیر ایرانی اشاره کرد و گفت: چون بزرگان فرهنگی از قبیل جامی منبع تولید دانش، همدلی، پرهیز از خشونت و ترویج دوستی میان کشورهای مختلف هستند، لذا بزرگداشت این افراد درمجامع بین‌المللی همواره مورد توجه و تاکید قرار دارد.

وی با بیان این‌که شخصیت‌های ادبی مانند جامی منبع هویت ملی ما نیز هستند، ادامه داد: در دنیایی که هویت‌ستیزی در آن به‌طور جدی دنبال می‌شود، شخصیت‌هایی نظیر فردوسی، سعدی، حافظ و جامی؛ منبع و ریسمان هویتی کشور ما هستند و به‌همین خاطر می‌بایست همه اقشار جامعه این آموزه‌ها را به نسل‌های بعدی خود منتقل کنند.

مستکین با اشاره به حضور اقشار گوناگون فرهنگی افغانستان در همایش بین‌المللی جامی، تصریح کرد: همایش مذکور با حضور کشورهای دیگر منطقه و نیز استقبال چشم‌گیر رایزنان و شخصیت‌های فرهنگی افغانستان روبرو شد که این استقبال بیانگر جدایی‌ناپذیری ملت‌ها از یکدیگر و تابش پرتو آموزه‌های مشاهیر فرهنگی ایران به سراسر دنیا می‌باشد. 

وی در پایان با بیان نقش چنین همایش‌هایی در شکل‌گیری آینده فرهنگی و حتی سیاسی کشورهای آسیای‌میانه، گفت: اکنون همه ملت‌ها به این درک رسیده‌اند که سطح قدرت‌فرهنگی از قدرت‌سیاسی بالاتر است، زیرا هرکشوری که به قدرت فرهنگی آراسته باشد می‌تواند در آینده‎جهان حرف‌های جدی‌تری برای گفتن داشته باشد، به همین‌ دلیل «فرهنگ» نقطه ثقل موفقیت یک کشور در افق آینده و توسعه‎پایدار خواهد بود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.