تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی در آبادان به صفر رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: در 27 ماه گذشته نوزاد تالاسمی در محدوده فعالیت دانشکده علوم پزشکی آبادان به دنیا نیامده است.

شهرام ترحمی افزود: شاخص‌های مرتبط با برنامه تالاسمی از ابتدای سال 1393 تا پایان مردادماه امسال، نشان می‌دهد که پیشرفت این برنامه و جلوگیری از به دنیا آمدن نوزادان مبتلا به تالاسمی ماژور در محدوده فعالیت دانشکده علوم پزشکی آبادان موفقیت‌آمیز بوده است.

وی گفت: دانشکده علوم پزشکی آبادان از گذشته جزو مناطق پر شیوع در بروز این بیماری بوده است که بر اساس برنامه‌ای که از سوی اداره ژنتیک وزارت بهداشت در اردیبهشت‌ماه سال 1394 برای پیشگیری از بروز بیماری بتا‌تالاسمی ماژور اجرا شد، با همت کارشناسان این برنامه طی دو سال اخیر مورد جدیدی از بروز این بیماری در محدوده دانشکده مشاهده نشده است.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی آبادان افزود: آزمایش‌ها در مرحله اول آزمایش ژنتیک برای تشخیص ناقل بودن زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و در مرحله دوم برای تشخیص ابتلای جنین به بیماری تالاسمی صورت می‌گیرد.

ترحمی گفت: برای شناسایی زوجین ناقل تالاسمی و جنین مبتلا به تالاسمی دو مرحله آزمایش انجام می‌شود.

وی افزود: با انجام این آزمایش‌ها 17 جنین مبتلا به بیماری تالاسمی در سال 93 و 22 جنین دیگر در سال 94 شناسایی شده که پس از اقدامات لازم برای تشخیص بیماری، رعایت موازین شرعی و تایید پزشکی قانونی سقط درمانی صورت گرفته است.

ترحمی هدف از اجرای این برنامه در سطح وزارت بهداشت را تحقق حذف موارد بروز در چهارچوب زمانی برنامه‌ریزی‌شده برشمرد و اظهار امیدواری کرد که با تلاش‌های انجام شده در مجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان این امر محقق شود.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی آبادان از تقدیر مدیر کل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت از همکاری موثر و موفقیت این دانشکده در اجرای برنامه مدیریت بروز باقیمانده تالاسمی و کنترل آن در این دانشکده خبر داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.