وزیر امور اقتصادی و دارایی، از کاهش 30 درصدی وابستگی دولت به درآمدهای نفتی در 2 سال گذشته خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛  علی طیب نیا در نشست با فعالان اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری همزمان با اولین روز از هفته دولت در شهرکرد گفت: وابستگی دولت به منابع و درآمدهای نفتی به واسطه کاهش شدید قیمت نفت در 2 سال گذشته، 30 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به تأثیر کاهش شدید قیمت نفت از 105 دلار در سال 93 به 20 دلار در مقاطعی ازسال گذشته بر اقتصاد کشور، افزود: درآمد 120 میلیارد دلاری سال 90 به 30 میلیارد دلار در سال گذشته کاهش پیدا کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، دولتی شدن و نفتی شدن را 2 مشکل بزرگ اقتصاد ایران عنوان و اضافه کرد: نفت یک ثروت خدادادی است که باید در راستای رفاه مردم و تقویت توان تولید کشور استفاده شود.

طیب نیا افزود: باید با حرکت به سمت اجرای سیاست های اصل 44، رفع مشکلات دولتی بودن اقتصاد و اصلاح  سیستم مالیاتی، دولت کوچک سازی شود تا درآمدهای مالیاتی تأمین کننده هزینه های دولت باشد.

وی با اشاره به مازاد یک میلیارد دلاری تراز تجاری غیر نفتی کشور در سال گذشته اظهار داشت: بنابراین واردات کالا در کشور از محل صادرات غیر نفتی تأمین شد و در چهار ماهه اول امسال این مازاد به سه میلیارد دلار افزایش یافت.

طیب نیا تصریح کرد: در سال های گذشته، ایران دارای رتبه 152 در رتبه بندی فضای کسب و کار در جهان بود که هم اکنون با بهبود نسبی و ارتقای 34 پله به رتبه 118 رسیده است.

وی با بیان اینکه در برنامه ریزی های میان مدت، رتبه کسب و کار برای ایران 72 در نظر گرفته شده است ادامه داد: تمامی سازمان های وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف به بهبود فضای کسب و کار، مدیریت بنگاه ها و واگذاری به بخش خصوصی در راستای ارتقای بهره وری هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه گفت: هفته دولت فرصتی است که دولتمردان خدمات خود را برای مردم گزارش و ضمن تحکیم نقاط قوت، نقاط ضعف خود را شناسایی و رفع کنند.

طیب نیا افزود: خروج کشور از بحران و بازگشت ثبات و رونق به اقتصاد کشور در سه سال گذشته مهم ترین دستاورد دولت یازدهم است.

وی در پایان با اشاره به مشکلات و کاستی های موجود در سیستم بانکی، رفع این مشکلات برای کمک به فعالان اقتصادی و توسعه کشور را ضروری دانست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی برای افتتاح و بازدید از طرح ها و پروژه های هفته دولت به چهارمحال و بختیاری سفر کرد.

هفته اول شهریور به مناسبت شهادت شهیدان رجایی (رئیس جمهور) و حجت الاسلام دکتر باهنر (نخست وزیر) در حادثه انفجار دفتر نخست‌وزیری جمهوری اسلامی در 8 شهریور 1360 به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار