بی بی سی: نوازندگان سازهای بادی مراقب مشکلات ریوی باشند

پزشکان به نوازندگان سازهای بادی توصیه می کنند بعد از هر بار تمرین، ساز خود را تمیز کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، پزشکان انگلیسی در نشریه توراکس هشدار دادند نوازندگان ترومپت، ساکسیفون و نی به هوش باشند چون نواختن سازهای بادی ممکن است به ریه های شما آسیب بزنند.

آن ها به مورد نادر اما کشنده ای در یک بیمار 61 ساله  برخورده اند که آن را «ریه نی انبانی» می نامند. تصور می شود این مرد فوت شده، به کپک و قارچ داخل فضای مرطوب نی انبان خود، واکنش منفی نشان داده است.

پزشکان به نوازندگان هشدار داده اند که مسائل بهداشتی را به دقت رعایت کنند. آن ها می گویند آلات موسیقی باید مرتب تمیز شوند تا مانع از شکل گیری مخمر و عوامل بیماری زای مضر دیگر شوند. همچنین هر نوازنده ای که دچار تنگی نفس و سرفه می شود باید متوجه باشد که شاید تمرین موسیقی، باعث این علایم شده اند.

چند گزارش مستند دیگر نیز در خصوص مشکلات مشابه ریوی در نوازندگان ترومپت و ترومبون تهیه شده است.

خوشبختانه در این موارد، عامل به سرعت تشخیص داده شد و بیماران معالجه شدند. آسیب ریوی مد نظر پزشکان، هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن وارد جنب و جوش زیاد می شود.

عوامل بیماری زایی که استنشاق می شوند، محرک التهاب هستند و پنهان می مانند. این عامل، رفته رفته رشد می کند و زخم های غیرقابل التیام ایجاد می کند.

پزشکان بیمارستان وایتن شاو اعلام کردند تصور می کنند نی انبان این فرد، عامل مشکل سلامت وی باشد. این فرد از علاقمندان موسیقی بود و هر روز تمرین می کرد. او فقط چند ماه که در خارج از کشور و از نی انبان خود دور بود، وضعیت بهتری داشت. برای همین، آلت موسیقی او برای بررسی به آزمایشگاه ارسال شد.

نتایج آزمایشگاه نشان داد آلت موسیقی او به قارچ و کپک آلوده است و پزشکان معتقدند همین باعث بروز مشکلات ریوی او شد.

آسیب به ریه های این مرد، غیر قابل درمان بود. وضعیت او وخیم تر شد و چند هفته بعد فوت کرد.
دکتر جنی کینگ از بیمارستان وایتن شاو اعلام کرد میکرب هایی از این قبیل، در هوا و اطراف ما هستند اما معمولا آن قدر زیاد نیستند که ایجاد مشکل کنند. گاهی این مشکل در افرادی دیده می شود که در مزرعه کار می کنند و با مقدار زیادی علف خشک سر و کار دارند.

صاحب نظران موسیقی معتقدند همه آلات موسیقی قابل تمیز شدن هستند و توصیه می کنند تمیز کردن آلت موسیقی بعد از هر بار تمرین انجام شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار