فاضلاب های خانگی به صورت مستقیم و از طریق جوی آب شهری وارد زمین هایی می شود که در آن ها انواع سبزیجات و صیفی‌جات کشت می شود که این روز ها دغدغه ای برای مصرف کنندگان شده است .

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ سبزی‌ها از جمله گروه‌های غذایی هستند که مصرف روزانه آن توصیه می‌شود، اما شستشوی آن‌ها از موارد مهمی است که عدم دقت در آن می‌تواند سبزی‌ها را به یک تهدید جدی برای سلامت بدن انسان ها تبدیل کند.

مهندس ناصحی، کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان گفت: روش آبیاری غیراصولی در گذشته در این شهر وجود داشته که با صاحبان این باغات برخورد شد بعد از مطرح شدن در کارگروه بهداشت استان و با همکاری سایر دستگاه‌ها، این مشکل برطرف شد.

نگرانی شهروندان از اینکه بوی مست‌کننده سبزی تازه آیا با آبیاری به وسیله فاضلاب شهری می‌تواند فریبنده و زمینه‌ساز بروز بیماری باشد، ما را بر آن داشت که در خصوص محل کاشت این سبزی‌ها پرس و جو کنیم و گزارشی درباره ی این موضوع تهیه کنیم.

گفتنی است که کشت انواع سبزیجات در باغات جنوبی شهر زنجان بازار شایعات در خصوص آبیاری این سبزی‌ها با آب فاضلاب شهری را داغ کرده است.

ناصحی با اشاره به اینکه که برخی از این سبزیجات از باغ‌های جنوبی شهر تامین می‌شود و شهروندان باید در مورد نحوه شستشوی آن دقت کنند، برخی هم از باغات سبزی روستای زنگیل‌آباد (هیدج‌‌آباد) وارد شهر شده و برخی نیز از سایر شهرها وارد زنجان می‌شوند که امکان کنترل همه آنها از طریق مرکز بهداشت فراهم نیست.

وی در ادامه افزود: با اینکه جلوی آبیاری با فاضلاب این سبزیجات گرفته شده، ولی به دلیل بافت شهر و سرازیر شدن آب‌های جاری به سمت جنوبی شهر، این منطقه تحت تاثیر آلاینده‌هاست و حتی اگر از آب فاضلاب برای آبیاری استفاده نکنند، با اولین بارندگی در سطح شهر، فاضلاب به این منطقه سرازیر می‌شود.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان گفت: سبزی برداشتی در روستای زنگیل‌آباد دارای چنین مشکلات و آلایندگی‌هایی نیست.

وی خاطر نشان کرد: در مورد باغ‌های جنوبی شهر نیز تلاش زیادی برای جلوگیری از آلوده‌ شدن محصولات باغی این منطقه کردیم تا با احداث کانالی در این منطقه، مسیر آب‌های جاری را از جنوب شهر منحرف کنیم و اخیرا نیز، تاکیدات ویژه‌ای برای این منظور شده است.

مهندس ناصحی یکی از دلایل بروز این مشکل را تکمیل نبودن سیستم فاضلاب شهری دانسته و می‌گوید: هم‌اکنون این سیستم حدود 25 تا 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات لوله‌گذاری آن در سطح شهر انجام شده و متاسفانه بسیاری از مناطق از جمله بخش جنوبی شهر هنوز از این سیستم بی‌بهره‌اند ولی اگر این پروژه تکمیل شود، بسیاری از مشکلات همچون بحث آلوده بودن سبزی‌های تولیدی در این شهر نیز حل می‌شود.

وی استفاده مجدد از پساب تصفیه شده را از نظر صرفه‌جویی در انرژی و نیز منابع آبی بسیار مهم عنوان کرده واظهار کرد: توجه به این موضوع، تسریع در تکمیل هر چه سریعتر تصفیه‌خانه فاضلاب شهری را نشان می‌دهد چرا که با تکمیل این تصفیه‌خانه، 9/99 درصد فاضلاب خانگی که به صورت آب است، بعد از تصفیه دوباره وارد چرخه استفاده شده و قابل مصرف است و حتی در مواقعی کیفیتی بالاتر از آب شرب شهری پیدا می‌کند.

ناصحی از توزیع بروشوری در خصوص نحوه صحیح شستشوی سبزی از هفته آینده در مراکز عرضه این محصول را از برنامه های مرکز بهداشت استان عنوان کرد.

توصیه ی این مقام مسئول به مصرف کننده های سبزیجات این است که باید با نحوه صحیح شستشو با مایع ظرفشویی و محلول‌های ضدعفونی‌کننده موجود در داروخانه‌ها آشنا شوند تا از ابتلا به بیماری‌ها در امان بمانند.


انتهای پیام/ گزارش کبری اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.