رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: متاسفانه با وجود بحران در صنعت سیمان، متقاضی ورود ماشین آلات این صنعت زیاد است.

ه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمدرضا برکتین در نشست اعضای هیات مدیره خانه با مدیران شرکت سیمان سپاهان با بیان اینکه تولیدکنندگان با چنگ و دندان سعی در حفظ تولید و اشتغال دارند،اعلام کرد: 664 واحد متقاضی تسهیلات در استان اصفهان را بررسی کردیم و نتایج نشان داد که در سال 94 اشتغال در این واحدها نسبت به سال 93 ثابت بوده است، اما صنعت و تولید تا کی می تواند خود را در این شرایط حفظ کند؟

وی اظهار کرد: امروز کشور ما نیاز به تدابیر و سازو کارهای جدید و استفاده از ظرفیت های داخلی دارد و اگر قیمت نفت پایین آمده باید به سرمایه گذاران داخلی میدان بیشتری بدهیم.

وی ابراز کرد: امروز اگر قرار است واحدهای تولیدی خط مقدم جبهه اقتصاد باشند باید از پشت خط جبهه حمایت شوند.

برکتین گفت: مذاکرات دولت با دیگر کشورها باید همچنین زمینه حضور بنگاه های اقتصادی در آن کشورها را فراهم کند.

مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان هم در این نشست گفت: در زمینه تولید و مهندسی در صنعت سیمانپس از انقلاب کارهای خوبی انجام شده است.

محمد اسعدی با اشاره به مشکلات این صنعت و با بیان اینکه در حال حاضر سالانه 20 میلیون تن تولید مازاد سیمان در کشور داریم، گفت: ظرفیت نصب شده تولید سیمان در استان اصفهان 8 میلیون تن است در حالی که مصرف داخلی استان 3 میلیون تن است.

وی گفت: در سال 93، 18 میلیون تن و در سال 94، 20 میلیون تن سیمان از کشور صادر شده است که بیشتر آن به کشور عراق بوده است.

وی افزود: با راه اندازی کارخانه ها در عراق، جلوی صادرات سیمان ایران به این کشور گرفته شد و بخشی از صادرات ما منتفی شد.

وی بیان کرد: در سال های قبل با اندیشه صادرات به امارات و بحرین و کویت و مصر ظرفیت تولید سیمان را افزایش دادیم اما امروز این کشورها از مصرف سیمان اشباع هستند.همه این مسایل باعث شده است مازاد تولید به بازار داخلی سرریز شود.

اسعدی رکود اقتصادی به ویژه در بخش عمرانی را از دیگر مشکلات این صنعت دانست و گفت: پایان یافتن پروژه های مسکن مهر هم تولید مازاد سیمان را تشدید کرده است.

وی عنوان کرد: در سال گذشته نرخ ها شکسته شد و سیمان با حدود 30درصد زیر قیمت های سال 93 فروخته می شد اما حدود دو هفته پیش از طریق انجمن های سیمانی تصمیم بر این شد که نرخ ها شکسته نشود که خوشبختانه این تصمیم در این چند روز بر بازار تاثیراتی داشته است.

وی بیان کرد: در حالی که پرداخت حقوق و خرید مواد اولیه به صورت نقدی است، فروش سیمان اعتباری است و این موضوع برای این صنعت مشکل ایجاد کرده است.



انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.