در حالی که آلمانی ها مشغول توسعه اولین سیستم برخاستن و فرود عمودی هواپیما جهان توسط جت الکتریکی هستند، سوئیس به دنبال انقلابی در صنعت سفر هوایی با یک روش جدید است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در حالی که آلمانی ها مشغول توسعه اولین سیستم برخواستن و فرود عمودی هواپیما جهان توسط جت الکتریکی هستند، سوئیس به دنبال انقلابی در صنعت سفر هوایی با یک روش جدید است.
 
مؤسسه پلی تکنیک فدرال لوزان در سوئیس، هواپیمایی جدید به نام «کلیپ ایر» طراحی کرده که شامل بدنه، کابین خلبان، و سه موتور، متصل به حداکثر سه محفظه-هر یک به وزن حدود 30 تن- است و می توانند به عنوان کابین مسافر و یا حمل بار مورد استفاده واقع شوند.
 
 
 
انقلاب سوئیسی در صنعت سفر هوایی/ هواپیمایی که قطار می شود!
 
 
این هواپیماها دو بال بلند دارد و قادر به حمل 450 نفر- هر محفظه 150 نفر و یا ترکیبی از مسافر و کالا است. این میزان معادل فضای 3 هواپیمای A320 می باشد، در حالی که به نیمی از قدرت موتور آنها نیازمند است.
 
 
3 محفظه تعبیه شده  به راحتی از بدنه جدا می شوند تا اجازه چرخش سریع بر روی زمین را به هواپیما بدهند.  
 
 
انقلاب سوئیسی در صنعت سفر هوایی/ هواپیمایی که قطار می شود!
 
 
از آنجا که این محفظه ها قابلیت حمل بر روی تریلی را دارند، می توانند  مسافران را به ایستگاه های قطار محلی و یا مترو برسانند.
 
 

انقلاب سوئیسی در صنعت سفر هوایی/ هواپیمایی که قطار می شود! 
 
 
همچنین این محفظه ها میتوانند مسافران را از ایستگاه مترو به فرودگاه برسانند و به هواپیما متصل شوند، بدون نیاز به اینکه مسافران از آن پیاده شوند. این انتقال یکباره نیاز به پایانه های فرودگاهی و صف بندی مسافران برای سوار شدن به هواپیما را از بین می برد.
 
 
انقلاب سوئیسی در صنعت سفر هوایی/ هواپیمایی که قطار می شود!
 
 
این روش موجب انعطاف پذیر و کارآمد شدن مدیریت ناوگان و  بارگیری سریع تر می شود. هواپیمای کلیپ ایر می تواند میزان زمان و هزینه سفر و احتمال انجام پروازهای خالی را به شدت کاهش دهد. این سیستم همچنین نسبت به فن آوری های موجود سازگارتر با محیط زیست است، زیرا با سه محفظه در زیر یک مجموعه بال،  تولید گازهای گلخانه ای کمتری را به همراه دارد  و مصرف سوخت آن با سه هواپیمای تک با همان ظرفیت پرواز در ارتفاع و سرعت برابر است. شرکت سازنده سوئیسی این هواپیما  ایده استفاده از انواع سوخت پاک مانند هیدروژن مایع و سوخت های زیستی به جای بنزین سنتی را نیز دنبال می کند.
 
 
می توان گفت که ایده بلند پروازانه ساخت این هواپیما هنوز راه درازی در پیش دارد و نیاز بیشتری به شبیه سازی آیرودینامیکی پیشرفته برای تست عملی واقعی آن است. هنوز سوالات بدون پاسخ زیادی هستند که باید در این زمینه جواب داده شوند، مانند اینکه این پیکربندی چه تاثیری در روش های امنیتی مسافرت هوایی دارد.
 
 
سخن آخر اینکه هنوز هم کلیپ ایر دارای پتانسیل بسیار زیادی است که تیم پروژه تحقیقاتی آن باید روی امکان سنجی فنی این هواپیما در هر مرحله کار کنند. گرچه این هواپیما باید بتواند قبل از پرواز وسایل نقلیه مافوق صوت تبدیل به یک واقعیت شود.
 
منبع: شهر فردا
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.