منابع‌طبیعی شهرستان سمنان هر ساله بالغ بر 400 هزار اصله نهال جنگلی را برای توزیع و کاشت در اختیار مردم قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،رئیس اداره منابع‌طبیعی شهرستان سمنان با اشاره فقر مناطق جنگی در این شهرستان از وجود بیش از 7000 هکتار جنگل‌دست‌کاشت در این شهرستان خبر داد.
 علی رضا رهایی با اشاره به وجود هفت هزار و 300 هکتار جنگل‌دست‌کاشت در محدوده شهرستان سمنان گفت: تقریبا هیچ عرصه جنگلی طبیعی قابل توجهی که منطبق با تعریف بین‌المللی جنگل باشد در شهرستان سمنان وجود ندارد چرا که مرکز استان از اقلیمی خشک و شکننده برخوردار است.
 وی افزود: با این وجود براساس قوانین داخلی و تعریف جنگل که در سازمان انجام شده شهرستان سمنان دارای 49 هکتار جنگل نیمه‌انبوه و 332 هکتار جنگل تنک است که عمدتا در ذیل جنگل‌های تورانی و خزری قابل تعریف‌اند.
رئیس اداره منابع‌طبیعی شهرستان سمنان بر لزوم حفاظت از جنگل‌های موجود تاکید کرد و افزود: با وجود فقری که در این بخش داریم اما متاسفانه با پدیده قاچاق چوب و بویژه در جنگل‌های دست‌کاشت تاغ مواجهه‌ایم.
رهایی با بیان اینکه در برخورد با متخلفان بسیار جدی هستیم تصریح کرد: حفاظت از این انفال الهی و احیای جنگل‌ها وظیفه‌ای است که بر دوش همه ما است.
وی نقش مشارکت مردم در این مهم را تعیین کننده دانست و گفت: انتظار می‌رود مردم و جوامع محلی از طریق سامانه شبانه‌روزی 1504 یگان حفاظت همکاری لازم با همکاران ما را داشته باشند.
رئیس اداره منابع‌طبیعی شهرستان سمنان از وجود بیش از 748 هزار هکتار اراضی بیابانی در این شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: شهرستان سمنان علاوه بر این دارای 285 هزار هکتار اراضی مرتعی است.
وی با بیان اینکه61 هزار هکتار از این مراتع، ییلاقی و بیش از 220 هزار هکتار آن، مراتع قشلاقی است، گفت: اداره منابع‌طبیعی شهرستان سمنان امسال در بیش از 50 درصد این مراتع، پروانه چرا صادر کرده است.
رهایی ادامه داد: شهرستان سمنان علاوه بر اینها دارای بر پنج هزار و 500 هکتار مراتع میان‌بند است که عشایر و بهره‌برداران از مزایای آن بهره‌مند هستند.
وی با اشاره به وجود 127 سامانه مرتعی در مرکز استان افزود: منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان امسال برای 69 سامانه از این 127 سامانه مرتعی، طرح مرتع‌داری تهیه کرده است.
رئیس اداره منابع‌طبیعی شهرستان سمنان با اشاره به تلاش‌های منابع‌طبیعی برای حفاظت و احیای منابع‌طبیعی اضافه کرد: منابع‌طبیعی شهرستان سمنان هر ساله بالغ بر 400 هزار اصله نهال جنگلی را برای توزیع و کاشت در اختیار مردم قرار می‌دهد.
رهایی با اذعان به اینکه اقبال عمومی مردم در مرکز استان به حفاظت از عرصه‌های منابع‌طبیعی است افزود: مردم در این بخش با دستگاه‌های اجرایی همکاری می‌کنند.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار