انتظار می‌رود رئیس جمهور از سفر آتی خود به لائوس، به عنوان فرصتی برای برقراری ارتباط بمنظور مقابله با چین بهره ببرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، لائوس، که مدت‌ها خود را از عرصه بین‌المللی دور نگه داشته بود، ششم تا هشتم سپتامبر (16 تا 18 شهریور) میزبان بیست و هشتمین نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا «آسه‌آن» است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز در آن شرکت خواهد کرد.

انتظار می‌رود رئیس جمهور آمریکا از این فرصت برای ادامه دادن راهبرد خود مبتنی بر «توازن دوباره» در منطقه و برقراری یا تقویت اتحادها برای مقابله با قدرت نظامی چین بهره ببرد.

به اعتقاد دیپلمات‌ها، لائوس، که رژیم حاکم بر آن مدت‌ها به عنوان رژیمی به شدت وابسته به چین، کشوری که با آن در شمال هم مرز است،  تلقی می شد نشانه‌هایی از استقلال نشان می دهد و ممکن است واشینگتن آن را محور تلاش های خود برای نزدیک شدن مناسبات قرار دهد.

رهبران جدید این کشور به نظر می رسد گرایش بیشتری به سمت دیگر کشور همسایه خود یعنی ویتنام به عنوان متحد دارند تا به چین. مناقشه‌های سرزمینی چین و ویتنام در دریای چین جنوبی نیز این اواخر به نزدیک شدن هانوی و واشنگتن کمک کرده است.

اوباما نخستین رئیس جمهور وقت آمریکاست که به لائوس سفر می‌کند، کشوری که آمریکا از آنجا جنگ مخفی موازی با جنگ ویتنام را پیش‌ برد و حدود دو میلیون تن بمب روی آن ریخت. 

هر چند ارتباط دیپلماتیک محدود سران لائوس مانع از اظهارنظر قطعی در مورد رویکرد آنها می شود، دیپلمات‌ها می گویند موضع آنها در حال تغییر است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار