گزارش اقدامات صورت گرفته توسط شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در طرح نجات کشف رود، در حاشیه مراسم افتتاحیه چهارمین تصفیه خانه فاضلاب مشهد ارائه شد.

به گزارش گروه باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی مجموع مساحت آزادسازی و پاکسازی شده توسط شرکت آب منطقه ای در حریم و بستر رودخانه کشف رود را در پارسال بالغ بر 1100 هکتار اعلام کرد و افزود: بخشی از این اراضی به وسعت 150 هکتار به منظور تبدیل شدن به فضای سبز به سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد واگذار شده است.

محمدحسین جعفری افزود : رودخانه کشف رود به عنوان شریان حیاتی عبوری از شمال شهرستان مشهد آغاز و تا سرخس ادامه دارد که در دهه های اخیر به تدریج توسط سودجویان تصرف شده بود و رهاسازی غیرقانونی فاضلاب خام در آن و همچنین آبیاری غیرمجاز اراضی کشاورزی با فاضلاب جاری در رودخانه نیز تهدید بزرگی برای بهداشت شهر و سلامتی زائران و مجاوران مشهد به شمار می آمد.

وی افزود : با تشکیل کارگروه نجات کشف رود در استان، بستر قانونی و اجرایی لازم برای آغاز عملیات گسترده آزادسازی و پاکسازی حریم و بستر این رودخانه توسط شرکت آب منطقه ای فراهم شد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت : در مدت یک سال علاوه بر تعیین دقیق حدود حریم و بستر رودخانه و صدور احکام قضایی لازم بیش از 60 کیلومتر از طول این رودخانه که مورد تجاوز عدوانی و تصرف قرار گرفته بود آزادسازی شدو از طریق احداث 120 کیلومتر جاده دسترسی در ساحل چپ و راست رودخانه و احداث ایستگاه های حفاظت و نگهبانی متعدد و همچنین نظارت مستمر خودروهای سیار گشت و بازرسی، امکان برداشت غیرمجاز از رواناب رودخانه و تغییر مجدد کاربری اراضی از بین رفت.

محمدحسین جعفری گفت : ساماندهی جمع کثیری از جمعیت حاشیه نشین شهر مشهد که در شرایطی نامناسب و به صورت غیرقانونی اقدام به سکونت در محدوده حریم و بستر رودخانه نموده و موجب ناامنی اجتماعی و به خطر انداختن سلامتی و جان خود و سایرین شده بودند، مسائل پیچیده ای را به همراه داشت که تلاش های خالصانه این شرکت و همچنین حضور و همکاری ستودنی معاون دادستان شهرستان مشهد؛ بخش اعظم این مسائل چاره اندیشی و مرتفع گردید.

وی ادامه داد :با توجه به اینکه کشف رود از میان سکونتگاه های متعددی در حاشیه شهر عبور می نماید لذا واگذاری بخشی از اراضی آزادشده به سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد به منظور احداث رودپارک و فضای سبز، می تواند بستر خوبی را برای تثبیت این اراضی و ایجاد فضایی آرامش بخش، سالم و ایمن برای عموم ساکنان آن منطقه فراهم آورد.

انتهای پیام//

ن.ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار