دقایقی پیش مراسم تجلیل از میگل لیتین فیلمساز مطرح ضدکوتای شیلیایی در دانشگاه تهران آغاز شد.

آغاز مراسم تجلیل از فیلمساز مطرح ضدکودتای شیلیاییبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تجلیل از میگل لیتین فیلمساز مطرح ضدکودتای شیلیایی پس از اکران فیلم سینمایی «آلنده در پیچ و خم ها» امشب ۹ شهریور  با حضور هنرمندان در تالار ابن سینای دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران در حال برگزاری است.
 
نادر طالب زاده دبیر جشنواره عمار گفت: خیلی خوشحالم که عمار وارد این حوزه شده است. انقلاب اسلامی پیام جهانی دارد، یک پیام غنی و با محتوا که پس از وقوع انقلاب اسلامی بنده شاهدش بودم تا سی و اندی سال ادامه داشته است. خوشحالم که دوستان جشنواره عمار، میزبان این جشن هستند.

وی افزود: نسل جوان، نسل خوب و اهل فن هستند. این نسل، متعهد و هنرمند و دانش آموخته است. چشم انداز خوبی پیش رو داریم. آقای میگل لیتین فیلمساز خوبی است که در ژن ایشان فلسطینی بودنش مشهود است. آرزو دارم پیام انقلاب اسلامی از ایران صادر شود و پدافند صدور غنی پیام انقلاب را ارسال کنیم و می توان گفت انجمن های داوطلبانه در این امر از نهادهای دولتی جلوتر هستند.

پس از پخش یک کلیپ، مجری برنامه پس از تمجید از حضور و استقبال میگل لیتین فیلمساز ضد کودتا، با قرائت متن میثاق نامه بین المللی فیلمسازان انقلابی ضد کودتا، گفت: قرار است این میثاق نامه در جریان برنامه به امضای فیلمسازان ایرانی و میگل لیتین برسد.

عزت الله مطهری سخنران بعدی برنامه، ضمن تشکر از دست اندرکاران جشنواره عمار گفت: دوستان جشنواره عمار، معرفی معنویت و گمشدگان انقلاب به مخاطب داخلی و خارجی را برعهده گرفتند. شهید رجایی نیز یکی از فرزندان انقلاب بود که با حقوق ناچیز آموزگاری، به انقلاب، رهبر و مردم کشور خدمت کردند.

وی با برشماری خدمات شهید رجایی در راه انقلاب گفت: ایشان تبعیت از فرمایشات رهبر انقلاب را برخود واجب می‌دانست. ایشان پیش از انقلاب اسلامی بارها در زندان، محبوس و شکنجه شدند. وقتی قرار شد ایشان نخست وزیر شوند، بنی صدر با این حکم مخالفت می‌کرد و سپس با حمایت امام خمینی (ره) به نخست وزیری رسید و پس از فرار بنی صدر، ظرف مدت کوتاهی به سمت رییس جمهوری منصوب شد. شهید رجایی در هر پست و مقامی در فکر خدمت به انقلاب، رهبر و مردم بود. اگر ایشان زنده بودند وضعیت فرق می‌‎کرد و ما مشکلاتی که داریم را نداشتیم.

پس از پخش یک کلیپ دیگر با موضوع محمدعلی رجایی و عملکرد،شخصیت و رفتار وی، جمشید جم اجراکننده قطعه ماندگار« یار دبستانی» پس از بیان مقدماتی در خصوص قدمت دیرینه موسیقی ایرانی گفت: در بسیاری از کشورها، سازها و ادوات موسیقی ایرانی استفاده شده ولی هیچگاه از آنها بعنوان ابزار موسیقی ایرانی یاد نشده است.

جم پس از بیان این مطلب، قطعه «یار دبستانی»را اجرا کرد.

بخش بعدی برنامه تقدیر از فیلمسازان سینمای مقاومت، با عنوان سینمای استقلال ایرانی بود که توسط مادر شهید رجب بیگی، میگل لیتین و نادر طالب زاده انجام شد.
 
در این بخش از حسین زندباف کارگردان، تهیه کننده و تدوینگر سینما (کارگردان دست شیطان)، بهروز افخمی کارگردان و فیلمنامه‌نویس (کارگردان روز شیطان)، مسعود جعفری جوزانی فیلمساز (کارگردان شیرسنگی)  تقدیر شد.

مسعود جعفری جوزانی بیان کرد: نادر طالب زاده عشق دوران جوانی و فیلمسازی ماست. چیزی به نام عدالت اینجا گم شده است. ما جلوی دختران و پسران جوان خود از بهانه موی سرشان ايراد می گیریم ولی از کسانی که دست درازی به بیت المال می کنند، غافلیم. امیدوارم روزی از این خواب وحشتناک بیدار شویم.

افخمی نیز گفت: امیدوارم همانطور که هر بیست سال یکبار، فیلمی جاسوسی می سازم، بیست سال بعد هم فضا مهیا باشد فیلم بهتری بسازم. 

حسین زندباف گفت: با ترور و کشتن کسی از بین نمی رود و نمی میرد. من شاگرد تنبل نادر ابراهیمی هستم و ای کاش او حضور داشت.

مادر شهید رجب بیگی هم در اين مراسم گفت: اميدوارم فیلمسازان ما آثار خوبی بسازند که جوانان بتوانند از آنها استفاده کنند. از فیلمسازان می خواهم فیلم هایی بسازند که موجب اصلاح جوانان شود.
 
در پایان مراسم، میثاق نامه پیوند هنر انقلابی ایران و آمریکای لاتین، به امضای حسین زندباف، بهروز افخمی، نادر طالب زاده، میگل لیتین و مسعود جعفری جوزانی رسید.

پس از مراسم تقدیر و امضای میثاق نامه از علیرضا قزوه دعوت شد.  وی شعر «وال استریت و سپاه قدس» را قرائت کرد.
 
پس از نمایش بخش هایی از فیلم های ساخته میگل لیتین، بهروز افخمی برای سخنرانی دعوت شد.

افخمی با اشاره به فیلمسازی میگل لیتین بیان کرد: ما در جوانی و اوایل فیلمسازی با لیتین آشنا شدم. اما این چند روزی که او را دیدم، متوجه شدم هنوز برای فیلمسازی انرژی و انگیزه دارد. فیلمسازی ما در مقابل دهه ۶۰ هالیوود پیر و تکراری شروع شد. فیلمسازان جوان با در دست گرفتن دوربین هایشان، در داخل و خارج آمریکا در سینمای جهان انقلاب کردند و با فیلم های کم هزینه، نو و بدیع خود، سینما را متحول کردند.

وی با بیان یک خاطره جالب از میگل لیتین افزود: با کمک یک مترجم خستگی ناپذیر، حرف های همدیگر را متوجه می شدیم. از او پرسیدم با کتی جولادو بازیگر فیلم های وسترن آمریکایی، چه جوری بازی کردی؟ گفت بازیگر سختی بود. دوست دارم تهیه کننده فیلمی با کارگردانی میگل لیتین باشم و نامش را مسافر چهارفصل بگذاریم.
 
پس از سخنان افخمی، از ابوالقاسم طالبی، حسین زندباف، مسعود جعفری جوزانی، عزت الله مطهری، بهروز افخمی و نادر طالب زاده دعوت به تجلیل از میگل لیتین شد. در این مراسم با اعطای لوح سپاس، فانوس جشنواره عمار و یک چفیه از وی تقدیر شد.

وی گفت: سال ها گذشت تا اینکه بالاخره توانستم در ایران حضور یابم. من این ها را از صمیم قلبم می گویم. بسیار در مورد ایران پژوهش و مطالعه کردم و سینمای خارق العاده ایران را شناختم. سینمای ایران اگر فرصت معرفی در سطح جهانی را داشته باشد، به همه نشان می دهد که سینمای خوبی است. اما فرصت به دست نیامد. سفر من و همسرم به ایران، تجربه بسیار فوق العاده و خاطره انگیز بود. نگاه مهربانی که از چهره ایرانیان می خواندیم را فراموش نمی کنیم.

لیتین اظهار داشت: این جادوی فرهنگ قدیمی ایران را فراموش نمی کنم و باید راجع به آن فکر کنم. اتفاقی نیست که ما در اینجا جمع شده ایم. رییس جمهور جوان ایران و نیز شیلی شهید شدند تا نمونه و الگوی ما باشند و امیدوارم زندگی این دو شخصیت بزرگوار ما را به هم پیوند دهد. کره زمین برای همه ماست و وظیفه ما این است که به دنبال گفتگو و صلح باشیم. وظیفه ما فیلمسازان ایجاد پل برای ارتباط کشورهاست.
 
لیتین عنوان کرد: قبل از سفر به ایران برای گفتگو و اتحاد دو کشور فکر می کردم. اما در برگشت به شیلی با اعتقاد بیشتری در این باره فکر می کنم. دنیا در مورد ایران دروغ می گوید. همانطور که در مورد شیلی و آلنده می گوید. زنده باد اتحاد بین ایران و شیلی.
 
در این مراسم چهره‌هایی چون بهروز افخمی، مسعود جعفری جوزانی، حسین زندباف، ابوالقاسم طالبی، حبيب الله والی نژاد، جمال شورجه، مسعود شجاعی طباطبایی، محمدحسین نیرومند، عزت الله مطهری (شاهی)، سیدسلیم غفوری، انسیه شاه‌حسینی و سینا واحد، رایزن فرهنگی سابق ایران در آرژانتین و تعدادی دیگر از چهره‌ها و هنرمندان انقلاب اسلامی حضور داشتند.
 
انتهای پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار