به گزارش
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری نخستین جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل چراغ»؛ دومین کارگاه از مجموعه کارگاه های آموزشی در حوزه سینما با موضوع فیلمنامه نویسی عصر روز گذشته 24 شهریورماه با مدیریت بهروز افخمی در پردیس سینما ملت برگزار شد.
بهروز افخمی در ابتدای صحبت های خود برپایی جشنواره فیلم و عکس «چهلچراغ» را فرصت مغتنمی برای توجه به تولیدات سینمایی در حوزه مذهب دانست و گفت: موضوع این کارگاه درباره فیلمنامه نویسی و نوشتن داستانی برای سینما است. بنابراین باید داستانی نوشت تا تماشاچی را در سالن تاریک سرگرم کند و خسته نشود. ضمن اینکه سرگرم کردن در سینما با سرگرمی در برنامههای تلویزیونی متفاوت است.
کارگردان فیلم «شوکران» ادامه داد: نخستین فاکتوری که در نگارش فیلمنامه نیاز است، توجه به سرگرمی مخاطب است.
وی ادامه داد: سرگرم کردن مخاطب در سینما فعالیتی قابل دفاع است و فیلمنامه نویس نباید نگران این باشد که فقط سرگرم میکند، بزرگترین استادان سینما در قدم اول قصد سرگرم کردن مردم را داشتند.اما چون فیلمها را با جان و دل ساختند به شاهکارهایی در این هنر تبدیل شدهاند.
مجری برنامه تلویزیونی «هفت» تاکید کرد: در اغلب موارد کسی که ادعا میکند فیلمش چیزی بیش از یک سرگرمی است با مشکل مواجه شده و کمتر از یک سرگرمی میشود. غالبا فیلمهای بزرگ که ارزش هنری پیدا کردهاند، سازندگان آن گفتهاند که بیش از یک سرگرمی نساختهاند.
کارگردان فیلم «روباه» در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که فیلمهای سیاسی،ورزشی یا روانشناسی لزوما با ارزش نیستند بیان کرد: ملاکهای زیبایی شناسی ملاکهایی هستند که در ریاضیات به وضوح دیده میشوند. ملاکهای زیبایی واقعی از زیبایی فیزیکی بازیگران جدا است.
وی در ادامه با اشاره به ساخت فیلم های مذهبی گفت: وقتی میخواهیم فیلم مذهبی بسازیم باید ببینیم با چه مسائلی روبرو هستیم.قطعا برای ساخت فیلم های مذهبی باید فراتر از سرگرمی فیلم ساخت و ملاک های زیبایی شناسی باید در نظر گرفته شود.
بهروز افخمی فلیلمنامه نویس و کارگردان سینما تصریح کرد: برای نگارش فیلمنامه ای درباره امام حسین (ع) جهان فیلمنامه نویس و فیلمساز باید سازگار و سزاوار با موضوع باشد تا در روند کار درگیر تناقض نشود.
وی با اشاره به این مطلب که در صورت تناقض تکلیف فیلمساز روشن نیست گفت: برای ساخت فیلمهای مذهبی قدرت الهام نیاز است که این توانایی کار هر کس نیست.
افخمی ادامه داد: مسئله در ساخت فیلم های مذهبی این است که وقتی به نمایش چهرههای مقدسین میپردازیم به مسائل دیگری پیش می آید که در فیلم رستاخیز هم شاهد بودیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان چهره های مقدس را در فیلم نمایش داد؟ گفت: برخی از بزرگان که صاحبان فتوا نیز هستند میگویند که می توان چهره های مقدس را نمایش داد که البته شرایط خاص خود را دارد. عدهای هم معتقدند نمیشود این چهره ها را نشان داد.
این کارگردان سینمای ایران در ادامه با انتقاد از عدم اکران فیلم «رستاخیز» خاطر نشان کرد: فیلم سینمایی رستاخیز به دلیل اینکه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه ساخت گرفته است باید نمایش داده شود.
افخمی در پایان درباره ساخت فیلم های تاریخی و مذهبی گفت: مشکلات ساخت فیلم های تاریخی و مذهبی نگارش فیلمنامه نیست بلکه مشکل تامین سرمایه است. تجربه نشان داده نوشتن فیلمنامه برای این گونه فیلمها به نسبت موفقتر از فیلمهای شهری و آپارتمانی است.