همزمان با افتتاح 143 پروژه آب و خاک در استان بهره برداری از 95 پروژه آبیاری تحت فشار، انتقال آب با لوله و مرمت و بازسازی قنات در شهرستان ارومیه نیز آغاز شد.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در آیین بهره برداری از این طرحها که با حضور فرماندار ارومیه و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در روستای گجین ارومیه برگزار شد، اظهارکرد: برای اجرای 95 پروژه آب و خاک شهرستان ارومیه، اعتباری بالغ بر 71میلیارد ریال هزینه شده است و برای 160 نفر در این راستا اشتغالزایی مستقیم شده است .

کریم زاده افزود: این پروژه ها شامل 76مورد آبیاری تحت فشار خرده مالکی و تجمیعی در سطح 415 هکتار با اعتباری بالغ بر52 میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم 83 نفر، 12مورد طرح انتقال آب با لوله به طول 18000متر با اعتباری بالغ بر 16میلیارد ریال در سطح 750 هکتار ازاراضی تحت پوشش و 7رشته مرمت و بازسازی قنات و احداث استخر ذخیره آب با اعتباری بالغ بر 3میلیارد ریال اجرا شده است .

وی با بیان اینکه کشاورزی پایدار وابسته به حفظ منابع آبی و خاکی است، خواستار مشارکت همه جانبه کشاورزان برای توسعه سیستم های نوین آبیاری در جهت بهینه سازی مصرف آب در اراضی کشاورزی استان و افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از ذخیره سازی ۹۵۰ هزار تن گندم در سیلو های استان خبر داد و گفت: این در حالی است که در سال ۹۲ این رقم ۲۴ هزار و ۹۵۸ تن بوده و هم اکنون به اندازه سه برابر نیاز مصرفی جمعیت استان گندم ذخیره داریم .

وی ضمن تقدیر از تلاشهای شبانه روزی بهره برداران بخش کشاورزی استان تصریح کرد: در سال 92 نیز میزان تولید محصولات کشاورزی استان در حدود چهار میلیون و 900 هزار تن بوده در حالی که این میزان تولید هم اکنون به شش میلیون و 300 هزار تن رسیده است و در تولید اکثر محصولات کشاورزی دارای رتبه های برتر کشوری هستیم

فرماندار ارومیه نیز در این آیین اظهار کرد: جهاد کشاورزی در مقوله مدیریت آب مصرفی جزو دستگاههای اجرای پیشرو بوده و در این راستا برای مدیریت بهینه از منابع آبی نیز نیازمند مشارکت مردمی هستیم .

در ادامه این آیین طرح آبیاری تحت فشار تجمیعی روستای گجین ارومیه به مساحت 61 هکتار با سرمایه گذاری 9290 میلیون ریال و صرفه جویی 310 هزار متر مکعب آب درسال به دست رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و فرماندار ارومیه به بهره برداری رسید.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.