به نوشته واشینگتن تایمز، پس از پیروزی اوباما در تأیید برجام بدون نیاز به موافقت سنا، او به دنبال انجام همین اقدام درباره «پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای» است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه واشینگتن تایمز در مطلبی نوشت: «باب کورکر،» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، با قصد اوباما برای کسب حمایت شورای امنیت سازمان ملل از پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای (سی‌تی‌بی‌تی) به منظور دور زدن سنا مخالف است.

این پیمان که از سوی سازمان ملل پایه‌گذاری شد، یک سامانه نظارتی است که قدرت لازم برای اجرا را ندارد. این پیمان مانند اقدامات دیگر سازمان ملل بدون داشتن نتیجه مطلوب، تنها هزینه زیادی را تحمیل می‌کند. در سال 1999 سنا به دلایل ذکر شده از تأیید آن سرباز زد.

به تازگی نامه‌ای از سوی وزارت خارجه آمریکا کورکر را درباره قصد اوباما برای دست‌یابی به قطع‌نامه سازمان ملل در خصوص این پیمان آگاه کرد. قطع‌نامه‌ای مبنی بر این که هرگونه آزمایش هسته‌ای آمریکا هدف پیمان سی‌تی‌بی‌تی را زیر سؤال می‌برد.

کورکر در نامه‌ای که 12 اوت (22 مرداد) برای اوباما نوشت یادآور شد وی با دنبال کردن راهی برای دست‌یابی به چنین قطع‌نامه‌ای قدرت قانونی سنا برای تأیید معاهدات را به چالش می‌کشد. 

یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی آمریکا این مسئله را که اوباما به دنبال قطعنامه‌ای برای منع قانونی آزمایش هسته‌ای بوسیله آمریکا است رد کرد و گفت: وی تنها به دنبال جلب حمایت اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای تعلیق این گونه آزمایش‌ها است.

به ادعای این مطلب، قطعنامه‌های سازمان ملل باید تأثیر و قدرت یک قانون بین‌المللی را داشته باشند؛ اما همانطور که در دوران صدام حسین نیز شاهد بودیم، تنها کشورهایی مانند آمریکا از آن‌‌ها تبعیت می‌کنند و دیگران مانند ایران و کره شمالی آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

نخستین باری نیست که اوباما قصد دور زدن سنا را دارد. او یک بار دیگر و درباره توافق ایران نیز اقدام مشابهی را انجام داد. وی از تحویل توافق ایران به سنا برای تأیید نیز امتناع کرد. کورکر کوشید اوباما را ناچار به تحویل توافق ایران به سنا کند؛ اما همه چیز وارونه عمل کرد.

بر اساس بند 2 بخش 2 قانون اساسی آمریکا، رئیس‌جمهور باید برای تأیید هر معاهده‌ای و تبدیل آن به بخشی از قانون، نظر دو سوم سناتورها را جلب کند. بر اساس طرح کورکر، مخالفت دو سوم سناتورها یعنی 66 رأی منفی می‌توانست توافق را رد کند. طرح پیشنهادی کورکر با 98 رأی موافق به تصویب رسید. اما زمانی که نوبت به جمع‌آوری آرای مخالف توافق ایران برای رد آن رسید،

جمهوری‌خواهان حتی نتوانستند مانع اطاله‌بررسی از سوی دموکرات‌ها برای انجام رأی‌گیری نهایی شوند. بنابراین می‌توان گفت خود کورکر روند دور زدن سنا را به اوباما آموخت.

در انتهای این مطلب ادعا شده است: اکنون با توجه به تهدیداتی که از سوی ایران وجود دارد، تأیید این پیمان به صلاح آمریکا نیست. آمریکا باید بتواند آزمایش هسته‌ای زیرزمینی انجام دهد تا از  کارایی تسلیحات هسته‌ای هنگام نیاز اطمینان یابد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار