نخستین قطار 84 کانتینری چین در راه افغانستان

در پی گشایش اولین خط آهن میان افغانستان و چین، قرار است در روزهای آینده برای نخستین بار قطار باربری چین با 84 کانتینر تجارتی وارد بندر حیرتان در ولایت بلخ شود.

نخستین قطار 84 کانتینری چین در راه افغانستان

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، این قطار اکنون از شهر تونگ ایالت جیانگ سو چین حرکت کرده و با عبور از قزاقستان و ازبیکستان، وارد بندر حیرتان می‌شود.

نصیر احمدقاسمی، مدیر عامل اتاق تجارت بلخ امروز گفته است که گشایش خط آهن بندر حیرتان با چین، برای انتقال اموال تجارتی افغانستان مانند میوه تازه و خشک از اهمیت بالا برخوردار است.

به گفته وی، این مسیر برای واردات و صادرات اموال تاجران افغان و کشورهای آسیای میانه بسیار موثر است.

در حال حاضر اکثر اموال تجارتی از چین وارد افغانستان می شود که این قطار بالای نرخ کالاها نیز تأثیر گذار خواهد بود. افغانستان در بین کشورهای همسایه و جهان دارای کم‌ترین خط راه آهن است.

چین، ایران، پاکستان و کشورهای همسایه شمالی افغانستان دارای هزاران کیلومتر خط راه آهن اند اما در افغانستان تنها حدود 100 کیلومتر خط آهن وجود دارد.

با این حال، قطاریکه از چین حرکت کرده در برگشت اموال صادراتی افغانستان از قبیل سنگ مرمر، زعفران، میوه‌های خشک و سایر اقلام صادراتی را به چین انتقال می‌دهد.

قرار است که این قطار ماهانه دوبار کانتینرهای حامل اموال تاجران افغانستان را به وزن حدود 26 الی 29 تُن از ایستگاه شهر هایمن چین به بندرحیرتان در ولایت بلخ حمل‌ کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، چین ، قطار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.