مشهد؛

نقش ساختار شهر اسلامي در شکل‌گیری روابط اجتماعي

مدیر موسسه آموزشی پژوهشی میراث شیعه گفت: رفتار اجتماعی تابع ساختار معماری شهری است و شکل‌گیری معماری اسلامی بر چگونگی روابط انسانی مؤثر است.

رحیم قربانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ، از برگزاری دویست و سی‌امین نشست شهر، فرهنگ، اجتماع (شفا) خبر داد وافزود:این نشست به بررسی اهمیت ساختار معماری اسلامی در فرهنگ شهروندان می‌پردازد،

وی اظهار داشت: با ایجاد ساختار معماری اسلامی در جامعه، بدون استفاده از اهرمهای فشار، می‌توانیم فرهنگ اسلامی را ترویج دهیم.

مدیر موسسه آموزشی پژوهشی میراث شیعه گفت: در بافت قدیمی شهر با توجه به اصالت معماری میزان ارتکاب جرم پایین بود، اما در شهرکهای جدید با افزایش فساد مواجه هستیم؛ رعایت اصول اسلامی در شهرسازی و معماری موجب ترویج فرهنگ اسلامی‌شده و در نتیجه ارتباطات انسانی نیز با توجه به ساختار فرهنگی جامعه شکل می‌گیرند.

نویسنده کتب، معماری و شهرسازی اسلامی، افزود: در گذشته عفت، حیا، احسان و تکریم موردتوجه خاص معماران بود و معماران با ایجاد حریمهای بصری، سمعی و بویایی و تفکیک عملکردهای مواصلاتی در ترویج حیا مؤثر بودند

قربانی با اشاره به طراحی شهر جدید شهریار تبریز گفت: 70 درصد از مباحث طراحی این شهرک بر اساس موازین معماری اسلامی بوده و مورد تصویب شورای اسلامی شهر تبریز قرار گرفته و هم‌اکنون در مرحله احداث تأسیسات است.

گفتنی است نشست «نقش ساختار شهر اسلامي در شکل‌گیری روابط اجتماعي» ساعت 8:30 پنج شنبه این هفته 11شهریور در ساختمان شهرداری مرکز ، سالن قدیم شورای شهر برگزار می‌شود.

انتهای پیام//ی.م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.