معرفی آثار نویسندگان از طریق رونمایی، شبکه های مجازی و یا رادیو و تلویزیون اتفاق می افتد که تلویزیون بهترین آن هاست.

مصطفی علی پور شاعر و پ‍ژوهشگر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: معرفی یک اثر معمولا فقط از طریق شبکه های مجازی مطبوعات و گاهی رونمایی در بعضی از نهاد های فرهنگی اتفاق می افتد. به نظر من بهترین موقعیت برای تبلیغ آثار نویسندگان، رادیو و تلویزیون است.

وی ادامه داد: گاهی خود شاعران و نهادهای فرهنگی به طور شخصی مراسمی برای معرفی آثارشان مثلا برای معرفی و نقد برگزار می کنند. بهتر است بعضی از شبکه های فرهنگی مانند شبکه چهار ساعاتی را در هفته اختصاص به معرفی آثار هنرمندان و شاعران بدهند.

علی پور افزود: البته مسلم است که همه آثار نمی توانند در یک برنامه قرار بگیرند اما دست کم می توان آثار برگزیده و پرفروش را در این برنامه ها معرفی کرد. هرچند پرفروش بودن، دلیل بر مهم بودن یک اثر نیست اما یک مولفه برای معرفی است.

وی تصریح کرد: معرفی کتاب های نویسندگان کتاب اولی نیز می تواند مولفه دیگری باشد. البته به شرطی که نویسندگان موجه آن اثر را تایید کنند.  بهتر است این مطلب جزو سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های صدا و سیما قرار بگیرد. در حال حاضر هم این کار انجام می شود.

علی پور تاکید کرد: حل معضل کتاب خوانی، مساله مهمی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود. پیشنهاد می کنم وزارت ارشاد و سازمان های فرهنگی برای ترغیب و تشویق کتاب خوانی به خانواده ها بن کتاب اختصاص بدهند. در حال حاضر تیراژ کتاب برای نویسندگان بزرگ حدود 500 یا 600 است که بعضی مواقع حتی این تعداد هم یا پخش نمی شوند یا در قفسه کتابخانه ها خاک می خورند.  از طرفی گرانی، تغییر دغدغه ها و اهمیت بالای کار و اقتصاد برای مردم و همچنین تغییر سلیقه ها، همگی بر آمار مطالعه پایین مردم نقش دارند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار