رئیس انستیتو پاستور ایران با تایید کمبود جدی واکسن هاری انسانی، از احتمال افزایش تلفات آن و قرار گیری واکسن تولیدی پاستور در لیست انتظار تاییدیه های سازمان غذا و دارو خبرداد.

مصطفی قانعی رییس انستیتو پاستور ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضمن تایید ماجرای کمبود جدی واکسن حیاتی هاری انسانی در مراکز بهداشتی استانهای هم جوار، افزود : این موضوع حقیقت دارد اما انستیتو پاستور توزیع کننده نیست بلکه تامین و توزیع واکسن و دارو زیر نظر سازمان غذا و دارو است و از آنجا که هنوز واکسن هاری انسانی پاستور به تولید انبوه نرسیده، تنها راه تامین آن از طریق واردات تک نسخه ای ها است. 

وی با اظهار نگرانی از احتمال افزایش مرگ ناشی از هاری انسانی علی الخصوص در حومه شهرها و استانهای هم جوار، تصریح کرد: گسترش این بیماری مهلک به علت گزش حیوانات وحشی در چنین مناطقی دور از انتظار نیست و از سوی دیگر واکسن تولید داخل برای اخذ تاییدیه های نهایی همچنان در لیست انتظار سازمان غذا و دارو قرار دارد و با توجه به نیاز مبرم کشور طی آخرین جلسه ای که با ریاست سازمان داشتم، وی بیش از پیش در جریان بحران نبود واکسن هاری قرار گرفتند، اما فعلا این واکسن در پاستور تولید نمی شود. 

رییس انستیتو پاستور کشور درخصوص کلیات تولید داخلی واکسن حیاتی هاری انسانی گفت: 4 سال پیش اولین مراحل تهیه زیر ساخت ها شکل گرفت و قرار بود که با کمک سازمان غذا و دارو تا نیمه اول سال جاری تولید انجام گیرد. طبق آخرین شواهد،  اولین مرحله تولید داخلی واکسن هاری انسانی پاستور نیمه دوم سال جاری با ظرفیت تامین 30 درصد از نیاز کشور محقق میشود ، تولیداتی که شامل 300000 دوز واکسن است. 

قانعی  همچنین در خصوص علت ارجاع نیازمندان به واکسن هاری انسانی از مراکز بهداشت استانهای هم جوار به درمانگاه های انستیتو پاستور تهران نیز اضهار داشت: سازمان غذا و دارو تولیت تامین و توزیع واکسن ها را دارد و چون شعبات پاستور نیز درمانگاهی برا تزریق دارو و واکسن را نیز دارد، میتواند از تقسیمات دارویی و واکسن های حیاتی غذا و دارو برای تزریق استفاده کند، و به همین علت هم اکنون تعداد کمی واکسن هاری انسانی در درمانگاه پاستور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار