به همان اندازه که مداخلات درمان‌های زیستی و دارویی در درمان ترک اعتیاد اهمیت دارد، مداخلات روانپزشکی نیز در درمان این بیماران مهم است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر رضا دانشمند روانپزشک عضو مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دبیر بخش مقالات بین المللی دهمین کنگره دانش اعتیاد که از 24 تا 26 شهریور ماه در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود، با اعلام این خبر گفت: درصد بسیار بالایی از افراد مصرف‌کننده مواد مخدر، سابقه اختلال‌های روانپزشکی دارند.

وی گفت: در خیلی از موارد علت گرایش افراد به مصرف مواد، ناهنجاری‌های خلقی و هیجانی، ناتوانی در مدیریت و کنترل هیجان و یا اختلالات رفتاری مانند افسردگی، اضطراب، بی‌ثباتی در هیجان و خلق و خو است.

وی در ادامه توضیحاتش گفت: اگر فقط به کنترل مصرف مواد و درمان اعتیاد افراد توجه کنیم و اختلالات روانی‌شان را مدنظر قرار ندهیم، هرگز در درمان آنان موفق نخواهیم بود و به همان اندازه که مداخلات درمان‌های زیستی و دارویی در درمان این بیماران اهمیت دارد، مداخلات غیر دارویی و روانپزشکی هم مهم است و بدون در نظر گرفتن این فاکتورها، درمان موفق نخواهد بود.

دبیر بخش مقالات بین المللی دهمین کنگره دانش اعتیاد این کنگره را مهم‌ترین و بزرگترین گردهمایی کارشناسان و اندیشمندان در حوزه اعتیاد دانست و اظهار داشت : محورهای وسیعی در زمینه علوم پایه، تازه های عصب شناختی، مطالعات حیوانی در حوزه‌های بالینی و پیشگیری، مداخلات درمانی جدید، رویکرد درمان و عوارض و شناخت مواد، مداخلات کاهش آسیب و رویکردهای روانی و اجتماعی ارائه می‌شوند.

وی محورهای خاص در این کنگره را شامل اعتیاد در کودکان، اعتیاد در  زنان، اعتیاد دربیماران جسمی و روانپزشکی عنوان کرد.

دانشمند عنوان کرد: این کنگره حدود 3 هزار مخاطب دارد و هزار مقاله و 40 پنل تخصصی با گرایش‌های مختلف و حدود 15 نفر از اساتید برجسته خارجی از سازمان بهداشت جهانی و مراکز بین المللی در حوزه علمی و عملی از داخل و  خارج کشور در این کنگره حضور می‌یابند. 

وی گفت : ایران جزو کشورهایی است که در حوزه دانش اعتیاد در جهان پیشرو بوده و از نظر علمی جایگاه برجسته‌ای دارد و قطعاً وجود همچین کنگره بین المللی در منطقه میتواند به عنوان یک موقعیت برجسته در کاریزمای ایران در خصوص درمان اعتیاد محسوب شود.

وی گفت: قرار است در این کنگره تازه های علمی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و از دل این مطالب تازه و سخنرانی‌ها، موضوعات جدید به گوش مسئولین برسد و تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری ها در حوزه اعتیاد صورت گیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۵
بانشکربسیاراموزنده ومفید
آخرین اخبار